Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hørelæreundervisning – i teori og praksis: En intervjustudie av hørelærepedagogers syn på og håndtering av teori og praksis i sin musikkundervisning i videregående skole
Karlstad University, Faculty of Arts and Education, Ingesund Acedemy of Music.
2012 (Norwegian)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Ear Training – in Theory and Practice : An interview study of how ear training teachers view and work with theory and practice in their teaching in secondary and high schools (English)
Abstract [no]

Hensikten med oppgaven er å få innsikt i hvordan ulike gymnasielærere i hørelærefaget anser og jobber med teoretiske og praktiske moment i sin undervisning. I relasjon til dette fokuserer oppgaven vider på læreres syn på forholdet mellom hørelære og instrumentalspill og sang. Tidligere forskning knyttet til dette emnet, har vist at det er ulikheter mellom hørelærepedagogers hensikt med sin undervisning, og hva som utføres praktisk i undervisningen. Med dette som utgangspunkt, har jeg som hensikt å få en innsikt i hvordan ulike lærere jobber med disse aspektene i egen hørelæreundervisning, samt hvilke tanker de har om dette i relasjon til generell undervisning i faget. Oppgaven har sitt teoretiske utgangspunkt i et multimodalt perspektiv, som innebærer at mennesker tilegner seg kunnskap gjennom flere former for tegn og modaliteter. Videre har oppgaven også et didaktisk-pedagogisk perspektiv, med fokus på pedagogiske og didaktiske metoder i ulike læreres hørelæreundervisning.

Undersøkelsen har blitt gjennomført i form av observasjoner og kvalitative intervjuer av ulike lærere og deres undervisning. Resultatene viser at samtlige informanter anser det som viktig å ha balanse og sammenheng mellom teoretisk og praktisk arbeid i hørelæreundervisningen. Videre anser samtlige informanter forholdet mellom hørelære og instrumentalspill og sang som svært viktig. Inkludering av elevenes hovedinstrument i undervisningen trekkes fram som en gunstig metode for å tydeliggjøre dette. Benyttelsen av slikt arbeid er dog ulik i de respektive informantenes undervisning, da det krever forutsetninger som ikke ligger til rette hos et flertall av lærerne.

Abstract [en]

The purpose of this study is to gain insight into how different teachers in ear training consider and work with theoretical and practical elements, in their teaching in Swedish and Norwegian high schools. Furthermore, the study also focuses on how the teachers consider the relationship between ear training and instrumental playing and singing. Prior research on this topic shows that there are differences among ear training teachers, between the purpose of their teaching, and what is done practically.

With this in mind, my aim is to gain an insight in how different teachers work with these aspects in their own teaching. I also wish to get more knowledge of how they view these aspects in relation to the general teaching of ear training. The study has its theoretical basis in a multimodal perspective, which means that people  acquire knowledge through multiple forms of signs and modalities. Furthermore, the study also has a didactic-pedagogical perspective, focusing on the pedagogical and didactic methods of different teachers in the subject of ear training.

 

The survey has been conducted in the form of qualitative interviews with various teachers, as well as observations of their teaching. The results indicate that all the informants consider it important to have balance and coherence between theoretical and practical work in ear training. Furthermore, all informants consider the relationship between ear training and instrumental music and singing as very important. Inclusion of the students own instruments in ear training lessons, is emphasized as a beneficial method for working with this aspect. The degree to which this method is utilized, is however expressed as different among the informants. Working so, however, requires certain conditions, that are sometimes missing.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 58 p.
Keyword [en]
ear training, music theory, theory and practice, multimodality, didactics, dialectics
Keyword [no]
hørelære, musikkteori, teori og praksis, multimodalitet, didaktikk, dialektikk
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-16388Local ID: MUS-14OAI: oai:DiVA.org:kau-16388DiVA: diva2:588678
Subject / course
Teacher Education - Music
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Available from: 2013-01-23 Created: 2013-01-15 Last updated: 2013-09-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1034 kB)326 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1034 kBChecksum SHA-512
e1323381757db61bbf20efd0727d5e2deaa5802765e4e89e0adaadcf8e2bebab174c4183355ee23ea8f03d48cfb1566761f09d853ccb8a23b3b559de4043508a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Ingesund Acedemy of Music
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 326 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 128 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf