Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Wayshowing i Visualiceringscenter C: Jämförelse av observationer under skyltskapande i virtuell miljo
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10,5 credits / 16 HE creditsStudent thesisAlternative title
Wayshowing : Signage design process in virtual reality (English)
Abstract [sv]

Denna kandidatuppsats behandlar wayshowing i en 3D-modell av Visualiseringscenter C, Norrköping. Syftet är att undersöka olika sätt att göra skyltar i virtuell miljö och vilket sätt som är mest lättarbetat för användaren som ska skapa dessa skyltar.

Uppsatsen utgår från teori om wayshowing och om hur en bra skylt ska se ut för att uppfylla sitt syfte. Med hjälp av denna teori har skyltar skapats i en 3D-miljö. Det insamlade materialet som resultaten är baserade på kommer från två strukturerade observationer och en intervju. Deltagaren och observatören i observationerna var författaren själv och under intervjun hördes en student med liknande erfarenheter kring grafisk design och 3D som författaren.

I observationerna testades två sätt att skapa skyltar; ett sätt där texturen gjordes innan skyltarna tillverkades i 3D-miljön och ett sätt där texturen gjordes efter det att skyltarna hade tillverkats i 3D- miljön. Resultaten från observationerna visar att det senare sättet är smidigast att använda eftersom det är lättare att anpassa texturen till skylten efter det att skylten har blivit modellerad i 3D. Observationerna undersökte även vilka digitala processer som användes och vilken tid de processerna tog. Under observationerna framkom att rendering var den digitala process om användes flest gånger. Den process som ansågs ta mest tid var så kallade tutorials, att ta reda på och införskaffa kunskap om hur ett moment kan utföras. Observationerna visade även att det är tidssparande att återanvända kameror, material och 3D-modeller.

Abstract [en]

This bachelor thesis is about wayshowing in a 3D model of Visualiseringscenter C, Norrköping. The aim is to examine different ways to make signs in a virtual environment and which of these ways is the easiest to apply for the user.

The essay is based on theory regarding wayshowing and how a good sign should look in order to fulfill its purpose. With the use of this theory, signs have been created in a 3D environment. The collected data which the results are based on comes from two structured observations and one interview. The participant and the observer of the observations was the author herself and the interview was done with a student who has similar experiences in graphic design and 3D as the author.

The observations evaluated two different ways to create signs. One way in which the texture was made before the signs were made in the 3D environment and one way in which the texture was made after the signs had been manufactured in the 3D environment. The results of the observations show that the latter approach is more convenient to use because it is easier to adjust the texture after the sign has been created. The observations also considered the digital processes used and the time spent on these processes. The observations revealed that rendering was the most used digital process. The digital process which was most time consuming was the use of tutorials, i.e. to acquire knowledge of how an previously unknown digital process could be performed. The observations also revealed that re-use of cameras, materials, and 3D models was time saving.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 34 p.
Keyword [en]
wayshowing, way-finding, 3Ds Max, Visualiseringscenter, signs, texture
Keyword [sv]
wayshowing, way-finding, 3Ds Max, Visualiseringscenter, skyltar, textur
National Category
Communication Studies Media Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-80934ISRN: LiU-ITN-TEK-G--12/024--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-80934DiVA: diva2:549367
Subject / course
Graphic Design and Communication
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-09-05 Created: 2012-09-04 Last updated: 2012-09-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(6151 kB)205 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6151 kBChecksum SHA-512
ec86dee4e4e951de80269f62a4595de677a24fd99a346cff4a1761ddcc8f8d5126c0487e6a3601f2583f6cb077c5c64047f182a0f4953d5e48c487697b55ef6e
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Syversen, Eva
By organisation
Media and Information TechnologyThe Institute of Technology
Communication StudiesMedia Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 205 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 136 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf