Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spelifiering: Spel som engagerande verktyg
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Business Studies.
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Business Studies.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Spel har varit en del av människans interaktion, inlärning och förståelse för mänskligt beteende under flera tusen år. På senare tid har begreppet 'gamification', eller 'spelifiering', diskuterats när det gäller informationsöverföring och marknadsföring i ljuset av den ökande användningen av internet, smartphones och sociala medier. Analytiker anser att spelifiering är ett effektivt sätt att skapa engagemang kring och spridning av information samt att begreppet kommer användas flitigt om fem till tio år.

Det saknas dock i många fall förståelse för hur spelmekaniken är kopplad till informationsöverföringens specifika syfte och mottagare och hur man på ett relevant sätt använder sig av spelmekaniska element för att uppnå det engagemang som eftersträvas hos mottagaren.

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur användningen av spelifiering ser ut idag, hur spelifiering som begrepp och dess användning diskuteras både bland praktiker och teoretiker samt vilka möjligheter som finns för konceptet. Genom en kategorisering baserad på vilken typ av information som förmedlas och vem mottagaren är, utifrån en undersökning av böcker och artiklar i såväl akademiska tidskrifter, facktidningar och nyhetsmedier, samt intervjuer med praktiker kan vi konstatera att det idag saknas teoretisk kunskap om varför spelifiering kan skapa engagemang, hur spelifiering påverkar användare och vad det kan innebära för avsändaren. 

Place, publisher, year, edition, pages
2012.
Keyword [en]
gamification, marketing, social media
Keyword [sv]
Spelifiering, marknadsföring, information, informationsöverföring, sociala medier, viralitet, spelmekanik, spelartyper
National Category
Social Sciences Business Administration
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-176619OAI: oai:DiVA.org:uu-176619DiVA: diva2:536190
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-21 Created: 2012-06-21 Last updated: 2012-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Spelifiering- spel som engagerande verktyg(340 kB)540 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 340 kBChecksum SHA-512
4c76996595812e5eac5a969ff3a1f46448e6e5d1878ca5ee0a40719a8b27fe0370e71e69908b605134e1ea18757493010a482a21cc7dca4f68a30e200332a7ef
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Burrescia, KristinSpeljak, Daniel
By organisation
Department of Business Studies
Social SciencesBusiness Administration

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 540 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1419 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf