Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att begränsas i kroppen i syfte att lämna den: En utveckling av publikens deltagande i teaterhändelsens sensoriska nivå
Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Musicology and Performance Studies, Musicology and Performance Studies.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna kandidatuppsats i teater- och dansvetenskap vid Stockholms universitet (VT 2012) undersöker den sensoriska nivån inom scenkonsten, hur den kan se ut och hur ett publikt deltagande i den kan förstås. Mitt material består av ett urval teoretiska ingångar som jag dels diskuterar sinsemellan, dels provar användbarheten av genom ett förstapersonsperspektiv av koreografin Epic av Mårten Spångberg. Genom detta skapar jag en begreppsapparat som kan fungera som tillvägagångssätt för en större studie av den sensoriska nivån.

Min infallsvinkel är fenomenologisk, där Maurice Merleau-Pontys Phenomenology of Perception (1945) utgör min huvudkälla. Vid sidan om denna preciserar jag mitt perspektiv inom ett teater- och dansvetenskapligt fält genom Stanton B. Garner, Bert O. States, Susan Foster och Jana Parviainen.

Min undersökning visar hur en fenomenologisk förståelse av människan som kropp situerad i tid och rum bildar ett material för att komma i kontakt med den sensoriska nivån. Jag lyfter fram hur den sensoriska nivån inrättar oss i ett utvidgat åskådarperspektiv där vi ser föreställningen från flera punkter samtidigt och genom att avstå från tecknets värde skapar en materialitet som når oss som intensifierad verklighet. Hur denna kropp är förbunden med omvärlden genom ett gemensamt förbund förklarar vidare hur vi deltar i en sensorisk upplevelse. Empatibegreppet visar hur ett deltagande i den sensoriska nivån kan skapa en expanderad jagupplevelse som sträcker sig över både tid och rum. Samtidigt smälter en upplevelse av den sensoriska nivån samman med den symboliska och bildar en hyperverklighet, vilket ifrågasätter den reella skillnaden mellan sensationer och symboler.  

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 45 p.
Keyword [sv]
Den sensoriska nivån, fenomenologi, Maurice Merleau-Ponty, Mårten Spångberg
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-77281OAI: oai:DiVA.org:su-77281DiVA: diva2:531085
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-03 Created: 2012-06-05 Last updated: 2013-06-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Att begränsas i kroppen i syfte att lämna den: En utveckling av publikens deltagande i teaterhändelsens sensoriska nivå(340 kB)871 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 340 kBChecksum SHA-512
9743150bd50be49857b3badf9df68377ad41e84429f1dafc4b6bffab4091b9e975f07c888ace3887fdd7f96d79af7651c82ca4061fcca311b5541dc2320685c4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Musicology and Performance Studies
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 871 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 248 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf