Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ars Subtilior i ny belysning: Magister Zaxharias Sumite karissime
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
1998 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Abstract

Martin Q Larsson. Ars Subtilior i ny belysning. Magister Zacharias' Sumite karissimi. Uppsala: Musikvetenskap  l998. 60 p.

Vid slutet av 1300-talet levde och verkade ett antal tonsättare/poeter i södra Frankrike, Italien samt på Cypern, som kallade sig själva och sin konst Ars Subtilior – den subtilare konsten. De byggde musikaliskt vidare på Machauts musik, men utvecklade den betydligt, i framför allt rytmiskt avseende. Uppsatsens syfte är att lyfta denna så gott som bortglömda musik åter till ytan, att placera den i ett samhälleligt perspektiv, samt att studera hur en tonsättare inom Ars Subtilior kunde arbeta.

Europa var vid 1300-talets slut splittrat av den Stora Schismen, när det under en lång tid fanns två konkurrerande påvar, och mot slutet till och med tre. Detta tillsammans med det framväxande kapitalistiska systemet bidrog till att hoven, för att hävda sin legitimitet, upprätthöll ett vidlyftigt kulturliv, vilket gynnade den musikaliska utvecklingen.

Magister Zacharias var med största sannolikhet identisk med Antonio Zachara från Teramo. Han var en bildad man som uppbar tjänst som scriptor hos olika påvar, och medverkade samtidigt i det påvliga kapellet.

Sumite karissimi är en ballade med en något kryptisk text, vilken bildar ett akrostikon som ger ordet Reconmendatione – Hyllning. Musiken är rytmiskt tämligen komplex, med ett ymnigt byte av taktarter, och stämmor som ofta förhåller sig 2:3 till varandra. Det mest utmärkande draget är en rytmisk förskjutning om en punkterad sextondel i cantusstämman på flera ställen. Sumite karissimi analyseras ur harmonisk, rytmisk, motivisk, retorisk, dialektisk och numerologisk synvinkel, visar sig vara rik, mångfasetterad och komplex, ett uttryck för sin tid.

 

 

 

 

Place, publisher, year, edition, pages
1998. , 32 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-174135OAI: oai:DiVA.org:uu-174135DiVA: diva2:526551
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-20 Created: 2012-05-14 Last updated: 2012-06-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3777 kB)236 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3777 kBChecksum SHA-512
0208df988247b2951efaf8a7909a22d95ad5549b148a92d683a8718d88c82ed884ec9d894f829cbe4156b700789150c25f24ff9ab98b749fdda3e736a578a08f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 236 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 562 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf