Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Valkyrieritten som filmmusik: Wagners musik i fyra filmer
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
1998 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Adina Schneltzer: Valkyrieritten som filmmusik. Wagners musik i fyra filmer. Uppsala: Musikvetenskap, 1998. C-uppsats (60 p).

Uppsatsens syfte är att undersöka vilka funktioner Richard Wagners musik kan ha som filmmusik. En begränsning har skett till fyra filmer, där Wagners musik har använts inom diegesen, dvs handlingen, och i originalsättning eller orkesterversion. Endast Valkyrieritten ur operan Nibelungens ring har tagits upp. Filmerna som behandlas är Nationens födelse (1915), Apocalypse Now (1979), Det stora blå (1988) och Jönssonligan och den svarta diamanten (1992). I Nationens födelse används musiken i huvudsak av estetiska skäl, dock kan man som tittare/lyssnare se paralleller mellan medlemmarna i Ku Klux Klans syn på sig själva och bilden av valkyrierna i Wagners opera. I Apocalypse Now spelas musiken under en helikopterattack mot ett mistänkt FNL-fäste. Musiken strömmar ut från högtalare monterade på en av helikoptrarnas utsida. Avsikten är att skrämma vietnameserna. Somliga anser att musikvalet är gjort för att soldaterna ska känna sig delaktiga i det historiska skeendet, medan andra anser att musiken är en direkt anspelning på Griffiths film från 1915. Även i Det stora blå är musiken diegetisk, här står den också i bjärt kontrast till den övriga filmmusiken. Wagners musik hör här samman med huvudpersonen Jacques farbror som numera bara dyker i badkar, där han lyssnar på Valkyrieritten från undervattenshögtalare. Musikvalet har inte någon omedelbar politisk anknytning. Det understryker snarare ett dödsmedvetande hos farbrodern, eftersom han var med när Jacques far omkom i en dykolycka. I Jönssonligan och den svarta diamanten används musiken i samband med kommissarie Lohman, polisen som jagar ligan. Det är möjligt att tolka musikvalet både som en ”trappscen” och som en intertextuell länk till Apocalyse Now. Detta då överste Kilgore i den sistnämnda filmen och kommissarie Lohman har vissa gemensamma drag.

Place, publisher, year, edition, pages
1998. , 38 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-174134OAI: oai:DiVA.org:uu-174134DiVA: diva2:526541
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-20 Created: 2012-05-14 Last updated: 2012-06-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(5339 kB)390 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 5339 kBChecksum SHA-512
3b51989a1fa3976915468a606ad4d5800805ff73de60697d914c2065cc589537cbdcfeaab9df6e6783c40dd829267c55225c1ccd35d9ef474dfb3a6e2dab8696
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 390 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 660 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf