Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Musikvideon - en översikt
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
1998 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Abstract

Viktoria Ljungqvist: Musikvideon - en översikt. Uppsala universitet: Musikvetenskap Examensarbete C HT 1998.

Syftet med denna uppsats är att göra en översikt över den moderna musikvideons framväxt, varvid frågeställningar kring bildberättandet och de underliggande musikaliska strukturerna behandlas. Uppsatsen är en litteraturstudie, där böcker och artiklar om musikvideon har samlats från flera olika ämnesområden.

Studien visar att vid framväxten av musikvideon har teknisk och konstnärlig utveckling inom medier som film och TV varit av stor betydelse. Från filmen har musikvideon hämtat mycket av rörelsemönster, effekter och berättarformer. Den amerikanska rockfilmen sålde på 50-talet åsikter, image och musik i samma förpackning, vilket fått sin följd i musikvideon. Genom TV-mediet utvecklades promotionfilmerna parallellt med att kraven på TV:s musikunderhållning ökade, vilket ledde fram till det som kallas "den första musikvideon"; Queens Bohemian Rapsody  från 1976.  Via kabel-TV och i första hand MTV fick musikvideon sin stora distributionskanal. MTV:s genomslagskraft har visats i försäljningssiffror direkt kopplade till vad kanalen sänt.

Resultatet av frågeställningarna visar att musikvideon bygger på underliggande strukturer, både visuella och musikaliska. För att undersöka de musikaliska strukturerna delas musiken in i dess primary och secondary signification. En ökad kunskap om de musikaliska strukturerna skulle öka förutsättningarna för att skapa nya typer av musikvideor/TV-program/filmer, som helt utgår från musiken. Formatet för musikvideon och dess estetik är hämtad ur postmodernismen, vilket syns i dess sätt att fritt blanda stilar, språk och berättarformer och samtidigt vara både konst och reklam. Människans tolkning och behov av musikvideon diskuteras inom ramen av tankeprocesser, ungdomskultur, identitetssökande och drömsymbolik.

Uppsatsen behandlar även hur teknikens utveckling kan leda till större möjligheter för hemproduktion och breddad marknad för musikvideon. Diskussioner förs kring musikvideons framtida utveckling då artificiell intelligens och mer avancerade datorer tar steget in i våra hem.

Place, publisher, year, edition, pages
1998. , 48 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173894OAI: oai:DiVA.org:uu-173894DiVA: diva2:525587
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-20 Created: 2012-05-08 Last updated: 2012-06-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3257 kB)220 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3257 kBChecksum SHA-512
ee71f733598a334d73ff280476fcdb9511adfcf8845bb65ab15b93ef1130eb323e54c9de6c826086235ad3df88f85359237c3f5465358d4dcd5fb3f1d345d773
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 220 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 691 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf