Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Trä eller mässing?: En studie av tre 1800-talstonsättares behandling av saxofon i orkestersammanhang
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
1999 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Abstract

Stefan Persson: Trä eller mässing? En studie av tre 1800-talstonsättares behandling av saxofon i orkestersammanhang. – Uppsala: Musikvetenskap 1999. 60 p.

Under 1800-talet skrevs, efter vad vi känner till, endast tolv orkesterverk med saxofon i instrumenteringen. Syftet med denna uppsats är att undersöka tre av dessa verk med två frågor: Hur använde dessa tonsättare saxofonen, såg de den som ett trä- eller bleckblåsinstrument? Vilken grad av idiomatik visar dessa stämmor? Jag diskuterar mina svar i relation till Adolphe Sax intentioner med instrumentet. De utvalda verken är L’Arlesienne (de båda orkestersviterna) av Georges Bizet/Ernest Guiraud, Werther av Jules Massenet samt Symphonia Domestica av Richard Strauss.

Studien visar på en tydlig utveckling över de 50 år studien omfattar, såväl vad gäller placeringen av saxofonen i ett orkestralt fack, som graden av idiomatik och möjligheten att skriva tekniskt krävande. Dock bör framhållas att Bizet och Guiraud på ett tydligare sätt såg saxofonen som en självklar del av orkestern, medan Massenet och Strauss mer använde den som ett effektinstrument. Bizet är även den av tonsättarna som utnyttjade saxofonen bäst med avseende på instrumentets överbryggande kvaliteter. De tidiga stämmorna visar på en förkärlek för det svårspelade låga registret, framför allt i känsloladdade partier.

Place, publisher, year, edition, pages
1999. , 38 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173790OAI: oai:DiVA.org:uu-173790DiVA: diva2:525197
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-20 Created: 2012-05-07 Last updated: 2012-06-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2958 kB)189 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 2958 kBChecksum SHA-512
064acbf8255bfe0b209bac893e35cef5f04760d10e707eef276b290fb008e2cb214dd497a64637e00a986d045242806fbd5839321b7270d6f57ed946026524ea
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 189 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 530 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf