Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vem blir artist?: En studie av hur svenska skivbolag väljer ut blivande artister inom populärmusikgenren
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2000 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Abstract

Elin Heidenberg: Vem blir artist? En studie av hur svenska skivbolag väljer ut blivande artister inom populärmusikgenren. - Uppsala: Musikvetenskao 2000. 60 p.

Uppsatsens syfte är att studera skivbolagens artisturvalsprocess inom populärmusikgenren, att undersöka vilka kriterier/faktorer som påverkar deras val, vilka av dessa som är av störst betydelse samt om urvalsprocessen skiljer sig mellan skivbolag av olika storlek.

Uppsatsen bygger främst på intervjuer med fyra A&R-anställda på fyra olika skivbolag. Branschlitteratur och tidningsartiklar med liknande intervjuer, samt artiklar ur tidskrifter har använts för att undersöka vilka faktorer som påverkar skivbolagens val. Problemet har lösts m h a den komparativa metoden.

Undersökningen visar först och främst att den A&R-anställde har störst betydelse i urvalsprocessen. För skivbolaget är vissa personliga egenskaper hos den blivande artisten av större betydelse. Viktigast är att han/hon har god förmåga att sälja sig själv, god förmåga att kommunicera (via sin musik och med skivbolaget). Artisten ska ha ett stort självförtroende, en egen vision för sin musik och sin artistkarriär. Dessa faktorers betydelse är inte direkt bundna till skivbolagets storlek.

En bra poplåt ska helst uppfylla följande kriterier: refrängen ska vara lätt att minnas, låten ska vara förutsägbar, men ska även innehålla en musikalisk störning som gör lyssnaren uppmärksam. Vidare ska en poplåt vara anpassad för radio. Nämnda kriterier är ibland viktigare på ett stort skivbolag. På ett litet oberoende skivbolag kan faktorer som att låten ska tillföra lyssnaren något anses viktigare än att den ska anpassas till kommersiella populärmusikaliska mallar. Språkets betydelse varierar beroende på om musiken ska exporteras eller ej.

Stora skivbolag uppfattas oftare än små som kommersiellt inriktade, dvs. de tar större hänsyn till vad som är gångbart på dagens musikmarknad. Därför kan musikalisk kvalitet oftare få stå tillbaka för musikens kommersiella värde på ett stort skivbolag än på ett litet.

Place, publisher, year, edition, pages
2000. , 57 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173748OAI: oai:DiVA.org:uu-173748DiVA: diva2:525056
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-21 Created: 2012-05-04 Last updated: 2012-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4994 kB)271 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 4994 kBChecksum SHA-512
966ebf3fe53b971f4ffc2177432c00f201af7ea02cc6b962272375234712d53b375e7d93e6d2528e1249e12ca09b7a0e9cc7b460a1bb1f728210eed50fd5fc48
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 271 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 578 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf