Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Framväxten av folkliga spelstilar på gitarr, mandola och bosoki i svensk låtspelstradition under 1980-talet
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2000 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Hållbus Totte Mattsson: Framväxten av folkliga spelstilar på gitarr, mandola och bosoki i svensk låtspelstradition under 1980-talet. - Uppsala: Musikvetenskap, 2000. C-uppsats (60 p).

Under 1980-talet kom det fram en ny generation musikanter från olika genrer som började intressera sig för spelmansmusiken och till skillnad från tidigare så tog man med sig sina i många fall traditionsfrämmande instrument. Man drevs av en ambition att lära sig ett spelmansmässigt musicerande trots att instrumentet inte var en fiol.

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur folkliga spelstilar på de inom spelmansmusiken delvis nya instrumenten gitarr, bosoki och mandola vuxit fram under denna period. Vad har det inneburit för strängmusikanterna och instrumenten att möta en musik som så starkt färgats av fiolen och dess unika instrumentidiomatiska möjligheter? Har speltekniken förändrats? Vad har mötet med ett annat tonspråk inneburit? I vilken form musicerar man? Och slutligen vika inspiratörer och förebilder har funnits?

Undersökningen är baserad på intervjuer med tre av periodens mest betydelsefulla strängspelare och en viktig del i uppsatsen är att förmedla deras personliga tankar och funderingar kring frågorna. Studien visar hur sökandet efter en låtmässigt fungerande spelstil hos informanterna inneburit delvis mycket stora förändringar i deras musikaliska identiteter och delvis också lett till kraftiga förändringar och nykonstruktioner av instrumenten. Speltekniken har ändrats och nya modala ackompanjemangsformer har vuxit fram. Ett infallsrikt improviserat solistiskt ackompanjemang till fiolmelodin har utvecklats ur det traditionella andra stämspelet och fiolen har direkt och indirekt varit förebilden även om det också går att skönja en viss påverkan från irländska strängspelare.

Place, publisher, year, edition, pages
2000. , 42 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173739OAI: oai:DiVA.org:uu-173739DiVA: diva2:525034
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-21 Created: 2012-05-04 Last updated: 2012-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3149 kB)728 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 3149 kBChecksum SHA-512
f8bb94273182b2b0ea50c8573ae4279dc5b4814d6f9b2a4d1ad1b9ce4b7981c4f8c31b26d434b30d5246475aa02cbe83a9e3503653027450ffca00d0251d7a7f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 728 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 589 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf