Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En stilistisk analys av Scott Joplins ragtimekompositioner
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2001 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Abstract

Daniel Lantz: En stilistisk analys av Scott Joplins ragtimekompositioner. – Uppsala: Musikvetenskap. 2001. 60 p.

Detta arbete är en stilistisk studie av 33 ragtimekompositioner av Scott Joplin. Syftet är att undersöka kompositionernas stilistiska aspekter med avseende på fyra stilparametrar: form, rytmik, melodik och harmonik. Målet är att peka ut typiska drag i Scott Joplins ragtimekompositioner genom att kartlägga typiska mönster och karakteristiska samband mellan de olika stilparametrarna. De 33 kompositionernas originalnottryck har analyserats med en egen analysmetod, som bygger på att urskilja återkommande mönster. De enligt min mening mest relevanta aspekterna inom varje stilparameter presenteras via olika kategoriseringar med tillhörande notexempel. Resultaten visar att Joplins ragtimekompositioner är starkt bundna vid ett formschema innehållande fyra distinkta teman om 16 takter vardera, delvis ärvd från marschmusiken. Den kraftiga synkoperingen är karakteristisk för rytmiken och 9 olika rytmiska mönster presenteras, baserade på synkoper per takt. Melodiken kännetecknas av den alternerande förekomsten av pentatonik och kromatik. 10 olika typer av melodik presenteras genom dess tydliga fördelning mellan bas (”höger hand”) och diskant (”vänster hand”). Harmoniken kännetecknas av en tydlig dominans av durtonarter, alterneringar mellan tonika-dominant respektive tonika-subdominant, samt av införandet av mellandominanter som genomgångsackord. Kadensmönstren i Joplins rags är i högsta grad stereotypa, även om man kan peka på fyra olika typer av ’förberedande’ kadenser. En specialitet hos Joplin tycks vara att använda sig av durackord på diatoniskt sänkt 6:e steg. Det råder ett antal samband mellan samtliga stilparametrar.

Place, publisher, year, edition, pages
2001. , 53 + bil. p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173699OAI: oai:DiVA.org:uu-173699DiVA: diva2:524713
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-21 Created: 2012-05-03 Last updated: 2012-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2647 kB)284 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 2647 kBChecksum SHA-512
02b6b5cf9091469002d8086ffe6653918820c9ade8ad6653323ed718ecbdeb8a4b970a9d50d85c4704f42b420f95a5a5008def5519c53060cff9078a9dc55b87
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 284 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 544 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf