Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Tre svenska gospelkörers sound och uttryckssätt i förhållande till den afro-amerikanska gospeltraditionen
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2001 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Abstract

Arvid Nerdal: Tre svenska gospelkörers sound och uttryckssätt i förhållande till den afro-amerikanska gospeltraditionen. – Uppsala: Musikvetenskap 2000. 60 p.

Uppsatsens syfte är att studera tre utvalda svenska gospelkörer och jämföra deras ”sound” och uttryckssätt med ett urval typiska stilistiska element inom den afro-amerikanska gospelkörgenren. Vad finns det för likheter? Vad finns det för skillnader? Vad beror dessa likheter och skillnader på?

Jag har hämtat material till uppsatsen från böcker och artiklar som tar upp olika aspekter på det afro-amerikanska gospelsoundet. Utöver litteraturen har jag genom lyssning och erfarenhet tagit fram några ytterligare stilelement för genren. Därefter har jag studerat en skivinspelning från respektive kör och använt mig av de olika stilelementen jag kommit fram till för att försöka ta mig an min frågeställning.

Resultaten visar att alla tre körerna använder sig av många av de afro-amerikanska stildragen fast i olika grad. När det gäller röstbehandling är det skillnad mellan de svenska körerna och de afro-amerikanska. Detsamma gäller körklangen som hos de svenska körerna är mer homogen. Det man kan avläsa i detta är ett drag från den svenska körtraditionen där en mer homogen körklang är idealet.

Jag konstaterar även att mina tre undersökningsobjekt platsar i gospelkörgenren trots att de har så pass olika uttryck eftersom genren i sig är så pass bred och föränderlig.

 

Place, publisher, year, edition, pages
2001. , 46 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173696OAI: oai:DiVA.org:uu-173696DiVA: diva2:524665
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-21 Created: 2012-05-03 Last updated: 2012-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1964 kB)67 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 1964 kBChecksum SHA-512
e79fde41fee6a7666503f473ce6b7f3003e74f057f50059cc3a2ae048ddc26686df2ff78959c596320edcf277c17a5558d2cf1b853a25ad381734fe8ecf07360
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 67 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 531 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf