Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En studie i den tidiga hårdrockens vokala melodier
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2001 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Abstract 

Anders Robelius: En studie av den tidiga hårdrockens vokala melodier. – Uppsala: Musikvetenskap 2002. 60 p.

Syftet med denna uppsats är att undersöka de vokala melodierna hos tre stycken grupper som anses vara viktiga företrädare för den tidiga hårdrocken, som växte fram i England vid sjuttiotalets början. De tre grupperna är Led Zeppelin, Deep Purple och Black Sabbath. Fyra stycken frågor ska besvaras. För det första: finns det något eller några intervall som är särskilt förekommande i låtarnas vokala melodier? För det andra: förekommer det någon form av motiv i de vokala melodierna, hur många olika finns och hur ofta används ett sådant i så fall i en låt? För det tredje: finns det några linjära strukturer för de vokala melodierna i en låt sett ur både kortare och längre perspektiv och hur ser dessa i så fall ut? För det fjärde: finns det skillnader och likheter i utformningen av de vokala melodierna mellan grupperna och vilka är i så fall dessa? Sex stycken låtar ska analyseras.

Studien visar att det är de nedåtgående intervallen som förekommer i störst utsträckning och bland dessa är det den stora sekunden som dominerar. Även hos de uppåtgående är det den stora sekunden som är vanligast, men där förekommer större intervall oftare än hos de nedåtgående, dock aldrig större än en kvint. Även primer används i hög utsträckning. Antalet motiv som används av vokalstämman i en låt varierar mellan en till fyra. Alla låtar har åtminstone en formdel där den vokala melodin har en tydlig melodisk kurvatur. Det finns en tydlig likhet mellan grupperna när det gäller utnyttjande av tonförrådet, varje grupp har nämligen en låt där vokalstämman i en formdel endast använder toner ur den bluespentatoniska skalan. Genom att utöka detta tonförråd i en efterkommande formdel bildas på så sätt en kontrast.

Place, publisher, year, edition, pages
2001. , 53 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173678OAI: oai:DiVA.org:uu-173678DiVA: diva2:524542
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-06-21 Created: 2012-05-02 Last updated: 2012-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1678 kB)162 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 1678 kBChecksum SHA-512
7c4c71f186e5646e69e469e5f3b4508b65562b1b789b8d285963cbc1f7e974f95c4176c808dbed8e021721b3b6d2a4045b576bbccbb9424dcc82aa5c32110a97
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 162 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 550 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf