Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Improvisation i folkmusik?: En svensk folkmusiker improviserar: Mats Edén i Norafjälls
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2004 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Cecilia Österholm: Improvisation i folkmusik? En svensk folkmusiker improviserar: Mats Edén i Norafjälls. C-uppsats. Institutionen för musikvetenskap, Uppsala universitet, vt 2004.

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur improvisation kan utformas i svensk instrumental folkmusik. Undersökningsobjektet är en låt, spelad av Mats Edén, verksam inom svensk folkmusik. Undersökningen är baserad på litteratur och artiklar om improvisation i folkmusik, skrivna av musiketnologer och verksamma musiker, samt en intervju med Mats Edén och en låt spelad av denne.För att se var och hur improvisation sker i låten har två olika metoder använts. Den första metoden är en formanalys som visar var i låter improvisationerna sker. Den andra metoden består av två teoretiska modeller för improvisation; den ena är en modell som anger ramverket inom vilket musiken improviserar, den andra visar att olika improvisationer av en musiker uppvisar stor melodisk likhet. Applicerar man dessa på svensk folkmusik, sätter den första modellen traditionen i centrum, medan den andra modellen sätter musikern i centrum.I undersökningen definieras fyra typer av improvisation: melodi-, metrisk, frimetrisk och formelimprovisation. Dessa förekommer i olika grad i låtens formdelar som består av ett förspel, en melodidel och en eftersläng (efterspel). Resultatet av analysen visar att Edén använder ett formaliserat musikspråk som består av ett begränsat ton- och rytmmaterial, när han improviserar.

 

Place, publisher, year, edition, pages
2004. , 44 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-173514OAI: oai:DiVA.org:uu-173514DiVA: diva2:523676
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2012-04-25 Created: 2012-04-25 Last updated: 2012-04-25Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Cecilia Österholm(2058 kB)105 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2058 kBChecksum SHA-512
85e37e28ed05017686bd19e51d500ad2e36d6178d0845affa9806bb8c565f43312f8d3e366e5cfec5c67de5c1ba20ad377788f4df63ab6925dba29cd03b7481a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 105 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 661 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf