Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Performance Analysis of Wireless Multiplayer Games on Terraplay Systems
KTH, School of Information and Communication Technology (ICT), Microelectronics and Information Technology, IMIT. (CCSlab)
2005 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

This thesis project was sponsored by Terraplay System AB. Terraplay System is a wireless online multiplayer game service provider in Europe. The purpose of this project was to provide a convenient and free latency test tool named Terraplay Test Toolkit (TTK) for game developers who utilize the Terraplay platform. Since wireless multiplayer games are latency sensitive, it’s necessary for game developers to estimate the real-time game latency before their development. TTK is based on Java Mobile Edition (J2me) technology, it can performs a real-time Round Trip Time (RTT) latency test. This project explored the application of the mobile development. Mobile development is a brand new field and becoming more and more popular. The design process and source code can be used as reference for mobile developers. Based on the Terraplay Test Toolkit, a series of experiments were conducted to test the ability of TTK. These experiments focused on end-to-end latency effects of wireless multiplayer games under different situations such as different packet size, different sending rates, high speed movement, and so on. Although TTK is not a professional test tool, it still reflects the latency variance under different conditions correctly. From these experiments, it was found that for the Terraplay enabled wireless multiplayer games, large average packet size (300 bytes) is NOT a factor with regard to the latency on the Terraplay System; the packet rate can affect the game latency. In a high speed-moving environment, game latency doesn’t obvious increase. Using HTTP can cause three times higher latency than simply using TCP. These conclusions are based on experimental results. These conclusions should guide wireless multiplayer game developers and game players.

Abstract [sv]

Denna avhandling är sponsrad av Terraplay System AB. Terraplay System är en trådlös multiplayer-spelservice i Sverige. Syftet med detta projekt var att ge ett lättillgängligt och gratis testverktyg för fördröjning kallat Terraplay Test Toolkit (TTK) till spelutvecklare som använder Terraplays plattform. Eftersom trådlösa multispel är känsliga för fördröjning, är det nödvändigt för spelutvecklare att innan de börjar göra en uppskattning av denna. TTK är baserat på Java Mobile Edition-teknologi (J2me), och kan utföra ett fördröjningstest i realtid, kallat Round Trip Time (RTT). Detta projekt undersökte tillämpningen av den mobila utvecklingen. Mobil utveckling är ett helt nytt fält och blir mer och mer populärt. Designprocessen och källkoden kan användas som referenser för mobila utvecklare. Baserat på Terraplay Test Toolkit gjordes en serie experiment för att testa TTK:s förmåga. Dessa experiment fokuserade på fördröjda effekter av trådlösa multiplayerspel under olika situationer så som olika paketstorlek, olika leveranshastigheter, höghastighetsrörelser och så vidare. Även fast TTK inte är ett professionellt testverktyg, och inte kan användas för exakta fördröjningsanalyser, återger det ändå fördröjningens variationer under olika villkor. Dessa experiment visade att trådlösa multiplayerspel anpassade till Terraplay, med genomsnittlig paketstorlek (300 bite) INTE är en faktor med avseende på fördröjningen till Terraplay System; paketets hastighet kan påverka paketets fördröjning. I en miljö med hög rörelsehastighet, ökar inte påtagligt spelets fördröjning. Användandet av HTTP kan orsaka en tre gånger så lång fördröjning, jämfört med att bara använda TCP. Slutsatserna är baserade på experimentresultaten. Dessa slutsatser kan hjälpa utvecklare av trådlösa multiplayerspel[.]

Place, publisher, year, edition, pages
2005. , 65 p.
Series
TRITA-IMIT-LCN. AVH, ISSN 1651-4106 ; 2005-22
Keyword [en]
Terraplay MOVE, wireless networks, multipalyer games, Latency
National Category
Communication Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-92263OAI: oai:DiVA.org:kth-92263DiVA: diva2:513056
Subject / course
Telecommunication Systems
Educational program
Master of Science - Internetworking
Presentation
2005-09-29, Seminar room Grimeton, Isafjordsgatan 30B, Kista, 11:00 (English)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-04-02 Created: 2012-03-30 Last updated: 2017-02-06Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1724 kB)390 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1724 kBChecksum SHA-512
6389c2b7153db5f1bcb567a746b81df66afe21bd7a9f4732769aaee8f381ac916955d29b658d6e1a9f6822adb8cac37e02bae0dec9fcdc5a07b02331d32b6d43
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Chen, Xu
By organisation
Microelectronics and Information Technology, IMIT
Communication Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 390 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 136 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf