Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Med hjärta, själ och öron: om managerns roll och relation till artister.
Linnaeus University, Faculty of Business, Economics and Design, Linnaeus School of Business and Economics.
Linnaeus University, Faculty of Business, Economics and Design, Linnaeus School of Business and Economics.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Syfte och Forskningsfrågor

Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur relationen och rollfördelningen mellan managers och artister kan se ut och vad som påverkar detta, samt hur manageryrket har påverkats av den förändring som skett i musikbranschen i och med den tekniska utvecklingen.

För att nå upp till detta syfte har vi arbetat med tre forskningsfrågor:

  • Vilka roller och vilken arbetsfördelning finns mellan managers och artister?
  • Hur ser managers relationer till deras artister ut och vad påverkar detta?
  • Hur påverkar nya förutsättningar managerns roll och relation till artister?

Metod

Vår forskning har haft en induktiv ansats då vi ville utgå ifrån empirin och låta de intervjuades berättelser styra uppsatsens riktning. Vi valde en kvalitativ metod då vi ville få en bild av hur våra intervjupersoner själva upplevde sina roller och relationer. Vår empiriska studie består av intervjuer med 6 managers och 4 artister.

Slutsatser

Vi har genom vår analys och slutdiskussion sett att roller, arbetsfördelning och relationer mellan managers och artister kan se väldigt olika ut från fall till fall. I grunden anses att artisten ska ansvara för de kreativa delarna och managern för de affärsmässiga delarna av artistskapet. Det är dock vanligt att parterna lägger sig i och vill vara involverade i varandras arbete. Vi har också upptäckt att det ofta är svårt att skilja mellan vad som är kreativt och vad som är affärsmässigt. Managers ser sig ofta som både anställda, säljare, samarbetspartners och en extra bandmedlem samtidigt. Relationen mellan managers och artister är ofta både personlig och professionell, och vilken del som upplevs som viktigast påverkas bland annat av hur parterna ser på sina roller gentemot varandra. Tillit är avgörande för en fungerande relation oavsett hur personlig eller professionell relationen är. De nya förutsättningarna i musikbranschen har inte minskat managerns uppgift, men däremot förändrat den. Bland annat krävs det idag att managern har kunskaper inom fler områden än tidigare.

Abstract [en]

The purpose of this paper is to increase the understanding for the different roles, division of work and the relationships between artists and music managers and what factors that may affect it, as well as what influence the new technological changes within the music industry have on the music managers’ work. The study is based on interviews with six artist managers and four artists.

We can draw the conclusion that roles, division of work and the relationships between artists and music managers may look very different from one case to another. Basically, both artists and managers believe that the creative parts should be the artists’ responsibility while the business parts should be the managers’ responsibility. However, we have found that it is common that both actors want to participate in the other’s work and that is often is difficult to separate the creative tasks from the business tasks.

The relationship between artists and music managers is often both personal and professional. However, trust is always important.

The changes in the music industry have not reduced the importance of the music manager, but might have changed the roles and tasks that the manager will have to face.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 66 p.
Keyword [en]
Manager, Artist, Roles, Division of work, Relation, Technological Development, Creativity, Do-it-Yourself, Trust, Arts Management.
Keyword [sv]
Manager, Artist, Roller, Arbetsförfelning, Relation, Teknisk utveckling, Kreativitet, Do-it-Yourself, Tillit, Arts Management.
National Category
Business Administration
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-17874OAI: oai:DiVA.org:lnu-17874DiVA: diva2:507276
Educational program
Music & Event Management Programme, 180 credits
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-03-13 Created: 2012-03-02 Last updated: 2012-03-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1499 kB)987 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1499 kBChecksum SHA-512
869b58915ac7010c5c3bfd4f2af9c4be10a615e51324b62e95c5d98bfa22569d437cf608f850ab7b1ca90b36e0236826a2a02a1666972b8b4949ee57f10a1f3c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Linnaeus School of Business and Economics
Business Administration

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 987 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 373 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf