Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att tjäna en maskin: En studie av kulturindustrin via Pirandellos roman Kameran går
Halmstad University, School of Humanities (HUM).
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Syftet med uppsatsen är övergripande att undersöka hur den tekniska mekaniseringen av samhället kommit att påverka synen på konstens och kulturens värde, vilket rört sig från det ursprungliga rituella värdet till dagens ekonomiska bytesvärde. Den undersöker även hur detta kom att påverka synen på människan som subjekt, då det inte enbart är det tekniska som innebär en mekanisering utan även samhällssystemet i sig. För att utröna på vilket sätt detta kunde komma till uttryck redan i början av 1900-talet, då mekaniseringen ännu var tämligen ny, utgår analysen från romanen Kameran går (1915) av Luigi Pirandello vari han låter filmvärlden representera hela den framväxande kulturindustrin. Genom att analysera Kameran går mot bakgrund av den därefter framväxande industrialiseringen och de politiska faktorer som rådde, samt mot teorierna kring kulturindustrin och mekaniseringen framställda av Walter Benjamin och Theodor W. Adorno, har en slående likhet gått att skönja som tyder på att dessa idéer om bland annat naturbehärskning, objektifiering, värdeförlust och kulturindustrin är tydliga redan i mekaniseringens början. De maskiner som skapas för att vara till hjälp tar istället över produktionen och både människan och konsten objektifieras. Eftersom Kameran går är skriven av en dramatiker som står mellan den allvarliga konstens scen, teatern, och den roande kulturindustrin i form av den framväxande filmindustrin ger analysen även en mer subjektiv upplevelse av denna utveckling och därmed en intressant vinkel på konstens betydelse i samhället.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 39 p.
Keyword [sv]
Luigi Pirandello, Theodor W. Adorno, Walter Benjamin, värdeförlust, naturbehärskning, objektifiering, kulturindustrin, mekanisering
National Category
History of Ideas
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hh:diva-17039OAI: oai:DiVA.org:hh-17039DiVA: diva2:484293
Subject / course
History of Science and Ideas
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-02-16 Created: 2012-01-25 Last updated: 2012-02-16Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(338 kB)657 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 338 kBChecksum SHA-512
175410969429b9c30a743b7c317188f7427261ae3402dc75fe0b9f37f4deceadace198d5f44d96eb5996b736fcf67b2c9e5e5677230117c8075b3b75ec227d05
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities (HUM)
History of Ideas

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 657 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 198 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf