Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Musiken som kompositör och regissör: En studie i hur äldre musiktraditioner verkar i nuet
Karlstad University, Faculty of Arts and Education, Ingesund Acedemy of Music.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Music as Composer and Director : A study of how earlier musical traditions are relevant to the present (English)
Abstract [sv]

Musiken som kompositör och regissör är en uppsats om hur vi som utövande sångare och kompositörer omedvetet verkar i en tradition som har sina rötter i en kompositionsteknik och estetik som hade sin storhetstid för tre till fyrahundra år sedan, nämligen affektläran.Som bas för min undersökning ligger min egen komposition, operan ”Post office”, med ettlibretto baserat på Charles Bukowskis roman med samma namn. Operan är komponerad utan att jag hade någon som helst kännedom om affektläran, och jag ställer därför frågan om jagomedvetet har komponerat utifrån en tradition som går tillbaka till 1600- och 1700-talet. Jaghar använt mig av en analysmetod där jag väljer ut vissa stycken ur operan, vilka sedan haranalyserats textligt och musikaliskt utifrån affektlärans tekniker. Jag har även med hjälp av en observation av ett antal sångare, som fått framföra delar av min opera, undersökt om det retoriskt-gestiska agerandet i barockens opera omedvetet kan leva kvar hos dagens sångare. Resultatet av musikanalysen är att jag faktiskt omedvetet förhållit mig till en affektläratradition vad det gäller det musikaliska uttrycket. Att sångarna dessutom upplevde min musik på ett sätt som stämde överens med mina musikaliska intentioner visar att de har del i samma tradition. Resultatet av sångobservationen pekar däremot mot att den tradition av gestisk teknik som utvecklades i barockoperan inte på samma sätt som affektläran lever kvar bland dagens sångare.

Abstract [en]

The essay ”Musiken som kompositör och regissör” (Music as Composer and Director) is an essay about how we as composers and singers subconsciously are influenced by a tradition that experienced its glory days three to four centuries ago, namely the ”affektenlehre” As the basis for my research, I have used my own composition, the opera ”Post office” witha libretto based on Charles Bukowski’s novel with the same name.The opera was composed without having any kind of knowledge about the ”the affektenlehre”. In it, I ask the question if I have subconsciously composed in a tradition datingback to the seventennth and eighteenth centuries. I analyse four excerpts from the opera bothlyrically and musically. The second part of my research is also based on the same tradition, but from an actingperspective of the vocalist. While observing vocalists sing excerpts from my opera, I haveattempted to find gestures that are related to the manner in which performers acted in baroque opera during the seventeenth and eighteenth centuries.The result of my analysis demonstrates that I have indeed composed my opera according tothe musical tradition which the vocalists, who are part of my observation, acknowledge, before they have read the lyrics of the excerpts of the opera. The observation of the vocalists indicates however, that the tradition of rhetorical gestures that emerged during the Baroque opera, does not exist on a subconscious level in the minds of vocalists.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , p. 58
Keywords [en]
Affektenlehre, opera, singing, analysis, composing
Keywords [sv]
Affektlära, opera, sång, analys, komposition
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-8743Local ID: MUS-11OAI: oai:DiVA.org:kau-8743DiVA, id: diva2:455331
Subject / course
Teacher Education - Music
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Available from: 2011-11-16 Created: 2011-11-09 Last updated: 2013-09-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(11639 kB)1180 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 11639 kBChecksum SHA-512
f5a05a7eaa2879e369fc19f750bdd1b1c5f2f96c2f802653c6bd5a5ed3fa325cf270fa23ce7269fc47308dbe9ab8f218f55492db6aa8c7e189db4185e64911f5
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Ingesund Acedemy of Music
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1180 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 470 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf