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On the Early History Museum Environment Control: Nationalmuseum and Gripsholm Castle in Sweden, c. 1866-1932
Gotland University, School of Culture, Energy and Environment. (Hållbar förvaltning av kulturarv)
2011 (English)In: Studies in Conservation, ISSN 0039-3630, E-ISSN 2047-0584, Vol. 56, no 2, 125-137 p.Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]

Despite the fact that there have been investigations into the historical development of indoor climate recommendations, to date verylittle research has been carried out on how climate control in museums was actually implemented in the past. This article examinesthe development of climate control in two Swedish museum buildings up until the 1930s: Nationalmuseum and GripsholmCastle. Nationalmuseum was erected to make the state collections more accessible to the public and to provide monitoring andcentral heating. At that time knowledge of climatic conditions in museums was tacit and based on personal experience ratherthan on scientific studies. However, in the early twentieth century the problem of managing museum climate increased as curatorsbecame more aware of the dehydrating effects of central heating on panels and polychrome wood. The first successful attemptsto automatically control indoor climate were carried out at Gripsholm in the 1920s. The focus was then on monitoring andcontrolling temperature rather than relative humidity, but these early attempts also showed that extreme levels of humidity couldbe avoided in an environment that had never been designed for permanent heating. This article examines attempts at managingindoor climate between the 1860s and the 1930s.

Abstract [es]

A pesar de que existen ciertas investigaciones sobre el desarrollo histórico de las recomendaciones en cuanto alcontrol climático en interiores, hasta la fecha se han llevado a cabo escasas investigaciones sobre las mejoras realizadas a travésdel tiempo en lo que a control climático en museos se refiere. Este artículo examina el desarrollo del control ambiental en dosedificios de museos suecos hasta los años treinta: el Nationalmuseum y el Castillo Gripsholm. El Nationalmuseum se construyócon el fin de hacer las colecciones nacionales más accesibles al público, aportando control ambiental y calefacción. En ese momento on the early history of museum environment control 137 Studies in conservation 56 (2011) pages 125–137 el conocimiento de las condiciones climáticas en museos era intuitivo y se basaba más en las experiencias personales que enestudios científicos. Sin embargo a comienzos del siglo XX el problema del control ambiental se incrementó al ser conscientes losconservadores de los efectos de la deshidratación por efecto de las calefacciones, especialmente en las pinturas sobre tabla y en laescultura policroma. Los primeros intentos que tuvieron éxito para controlar automáticamente el clima en interiores se realizaronen Gripsholm en los años veinte. Estos ensayos se centraron más en la monitorización y control de la temperatura que en lahumedad relativa, pero estas pruebas tempranas mostraron también que podían ser evitados niveles extremos de humedad enambientes que no habían sido diseñados originalmente para tener sistemas de calefacción permanentes. Este artículo estudia laspruebas de control ambiental realizadas entre 1860 y 1930 aproximadamente.

Abstract [de]

Obwohl sich einige Forschungsarbeiten mit der historischen Entwicklung der Empfehlungen zur Klima-Kontrolle von Innenräumen beschäftigt haben, gibt es bisher keine Untersuchungen, wie in der Vergangenheit Klimakontrollen in Museen tatsächlich ausgeführt wurde. In dieser Arbeit wird die Entwicklung der Klimakontrolle bis in die 1930er Jahre in zwei schwedischen Museumsgebäuden, dem Nationalmuseum und Schloss Gripsholm untersucht. Das Nationalmuseum wurde gebaut, um die Staatlichen Sammlungen dem Publikum besser zugänglich zu machen und gleichzeitig eine bessere Überwachung und Zentral-Heizung einzuführen. Zu dieser Zeit gab es zwar ein gewisses Wissen über Klimatische Bedingungen in Museen; diesesbasierte aber eher auf persönlichen Erfahrungen als auf wissenschaftlichen Untersuchungen. Anfang des 20. Jahrhunderts begann allerdings die Problematik der Museumsklimata bekannter zu werden, da den Kuratoren die Gefahr der Austrocknungs-Effektsder Zentral-Heizung auf Tafelgemälde und polychrom gefasstes Holz immer bewußter wurde. Die ersten erfolgreichen Versucheautomatisch kontrollierter Regulierung von Innenraumklimata wurden in Schloss Gripsholm in den 1920er Jahren durchgeführt.Das Hauptaugenmerk war damals auf die Aufzeichnung und Kontrolle der Temperatur gerichtet und galt nicht der relativen Luftfeuchtigkeit., doch zeigten diese frühen Versuche, dass extreme Luftfeuchte-Werte auch in einer Umgebung vermieden werden konnten, die nie für ein permanentes Heizen gedacht war. Dieser Artikel untersucht Versuche zur Kontrolle des Innenraumklimas zwischen den 1860er und 1930er Jahren.

Abstract [fr]

Malgré le fait qu’il y ait eu des enquêtes sur l’évolution historique des recommandations relatives au climat intérieur, à ce jour très peu de recherches ont été menées sur la façon dont le contrôle du climat dans les musées a été effectivement mis en oeuvre dans le passé. Cet article examine le développement du contrôle climatique dans deux bâtiments de musées suédois jusqu’aux années 1930: le Nationalmuseum et le château de Gripsholm. Le Nationalmuseum a été construit pour rendreles collections nationales plus accessibles au public et pour assurer une surveillance et un chauffage central.  A cette époque la connaissance des conditions climatiques dans les musées était tacite et basée sur l’expérience personnelle plutôt que sur des études scientifiques. Toutefois, dès le début du XXe siècle, le problème de la gestion du climat muséal augmenta car les conservateurs devinrent plus conscients de l’effet déshydratant du chauffage central sur les panneaux en bois et sur les bois polychromes. Les premières tentatives réussies pour contrôler automatiquement le climat intérieur ont été réalisées à Gripsholm dans les années 1920. L’accent était alors mis sur le suivi et le contrôle de la température plutôt que sur celui de l’humidité relative, mais ces premières tentatives ont également démontré que les niveaux extrêmes d’humidité pouvaient être évités dans un environnement qui n’avait jamais été conçu pour un chauffage permanent. Cet article examine les tentatives de gestion du climat intérieur entreles années 1860 et 1930.

Place, publisher, year, edition, pages
London: International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works , 2011. Vol. 56, no 2, 125-137 p.
Keyword [en]
conservation indoor climate museum buildings architecture Nationalmuseum Gripsholm Porträttgalleriet art museums
National Category
History History of Technology History of Technology Building Technologies
Research subject
Building Conservation (HGO); Conservation (HGO)
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hgo:diva-1044OAI: oai:DiVA.org:hgo-1044DiVA: diva2:431896
Projects
Kulturarvet och komforten: Frågan om lämpligt inomhusklimat i kulturbyggnader under 1900-talet
Funder
Swedish Research Council, 2009-2375
Available from: 2011-07-26 Created: 2011-07-26 Last updated: 2017-12-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

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