Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Prestation, intresse, engagemang, uppskattning: Skillnader i upplevelse av en virtuell lärmiljö mellan matematiskt hög- och lågpresterande elever
Linköping University, Department of Computer and Information Science.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Digitala läromedel blir ett vanligare inslag i skolgången då ny teknologi erbjuder tidigare okända pedagogiska möjligheter. Denna uppsats undersöker hur elever som använder ett digitalt läromedel i form av en virtuell lärmiljö för matematiklärande upplever denna lärmiljö. Dessutom undersöks elevernas prestation i lärmiljöns matematiska uppgifter. Skillnader mellan elever i olika årskurser samt elever som är matematiskt låg- eller högpresterande studeras. Matematisk prestation beskrivs utifrån Goods (1981) passivitetsmodell som innebär att lågpresterande elever är mindre risktagande i klassrumsmiljön.

Elevernas upplevelse av digitala läromedel studerades i en virtuell lärmiljö bestående av två moduler, en spelmodul och en modul för skriven dialog. Upplevelsen av lärmiljön undersöktes genom att studera hur intressant eleverna tyckte att spelet var, huruvida eleverna tyckte att agenten gjorde att de brydde sig mer när de spelade, samt om de gillade den skrivna dialogen. Tidigare insamlad data från elever i årskurs 6-8 som använt den virtuella lärmiljön undersöktes med kvasiexperimentell metod och analyserades med ANOVA.

Analysen påvisade en skillnad mellan låg- och högpresterande elever i hur mycket de tycker att en pedagogisk virtuell agent engagerar dem i en virtuell lärmiljö. Matematiskt högpresterande elever anser att agenten gör dem mer engagerade än vad matematiskt lågpresterande elever anser. Detta kan tyda på att lågpresterande elevers passivitet utöver traditionell klassrumspedagogik också påverkar elevernas upplevelse av digitala läromedel.

I vidareutvecklingen av den virtuella lärmiljön och skapandet av andra virtuella lärmiljöer är det viktigt att se till att elever både lär sig och engageras av lärmiljön. Utvecklare bör också ta hänsyn till de skillnader som finns mellan låg- och högpresterande elevers upplevelse av lärmiljön. Detta kan exempelvis ske genom att den virtuella lärmiljön görs anpassningsbar för att passa elever oberoende av prestationsnivå. Detta är en viktig målsättning för att se förbättra lågpresterande elevers möjligheter i skolan, något som virtuella lärmiljöer och digitala läromedel i allmänhet kan utgöra ett kraftfullt medium för.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 35 p.
Keyword [en]
Virtual learning environments, Digital learning environments, Digital teaching, Digital learning, Learning technology, Pedagogical software, Digital learning games, Pedagogical games, Pedagogical virtual agents, Pedagogical agents, Virtual agents, Animated agents, Conversational agents, Teachable agents, Conversational pedagogical agents, Pedagogical conversational agents, Conversational social agents, Social conversational agents, Conversational agents, Chatbots, K2D2, High-achieving students, High achievers, Low-achieving students, Low achievers, Mathematical achievments, Technology in school
Keyword [sv]
Virtuella lärmiljöer, Digitala lärmiljöer, Digitala läromedel, Lärteknologi, Pedagogisk mjukvara, Digitala lärospel, Pedagogiska spel, Pedagogiska virtuella agenter, Pedagogiska agenter, Virtuella agenter, Animerade agenter, Konversationsagenter, Lärande agenter, Konverserande pedagogiska agenter, Pedagogiska konversationsagenter, Konverserande sociala agenter, Sociala konversationsagenter, Konversationsagenter, Chatbots, K2D2, Passivitetsmodellen, Högpresterande elever, Lågpresterande elever, Elevers prestation, Matematisk prestation, Teknik i skolan
National Category
Human Computer Interaction Psychology (excluding Applied Psychology) Computer and Information Science Computer and Information Science Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-69260ISRN: LIU-IDA/KOGVET-G--11/014--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-69260DiVA: diva2:425064
Subject / course
Cognitive science programme
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-21 Created: 2011-06-20 Last updated: 2011-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Skillnader i upplevelse av en virtuell lärmiljö(880 kB)127 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 880 kBChecksum SHA-512
16a746ca8269309a4fa93cb40c316930ab98ae35d844c8ea65ed57a4f0b4b36c3ea5ef8bd46903bc12444107ab3d7f44c578cd3e25f057d58b127c0fee076eca
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Computer and Information Science
Human Computer InteractionPsychology (excluding Applied Psychology)Computer and Information ScienceComputer and Information SciencePedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 127 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 221 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link