Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Schwedische Musikfeste in Deutschland und wilhelminische Nordenrezeption: Dortmund 1912, Stuttgart 1913
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2004 (German)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

ABSTRACT

Katharine Leiska: Schwedische Musikfeste in Deutschland und wilhelminische Nordenrezeption. Dortmund 1912, Stuttgart 1913. Uppsala universitet, Institutionen för musikvetenskap, magisteruppsats 2004.

I denna uppsats undersöks de två svenska musikfesterna som ägde rum i Tyskland i början av 1910-talet. På dessa musikfester presenterades uteslutande svensk musik, delvis även framförd av svenska musiker. Festerna ägde rum i Dortmund (1912) och i Stuttgart (1913) och var de enda av sin art före första världskriget. I festerna, som varade i flera dagar och var förknippade med bl.a. stora finansiella utgifter, deltog den dåvarande svenska musikaliska eliten, däribland personer som Wilhelm Stenhammar, Hugo Alfvén och uppsalakören OD.

Eftersom svensk musik inte traditionellt utgjorde en inspirationskälla för de tyskspråkiga musikerna är det förvånande att man från tysk sida lade tid, pengar och energi på dessa fester. Min förklaringshypotes är att den tidens tyska vurm för "Norden" spelade en roll vid festernas uppkomst och är skälet till det plötsliga intresset för svensk musik. Hypotesen ställs på en receptionsteoretisk grund. För att pröva hypotesen diskuteras tre frågor: 1) Vem initierade musikfesterna och varför? 2) Vilka föreställningar präglar förväntningshorisonten i det tyska kejsarriket, så som den finner uttryck i tyska pressrecensioner? Hur stor är nordenvurmens betydelse för receptionen? 3) Hur påverkas musikfesten i Stuttgart av de recensionerna som kommenterade festen i Dortmund?

Byggande på underfrågornas diskussion kan det konstateras att de olika varianterna av den tyska nordenvurmen, tillsammans med en svensk längtan att bli känd, spelade en avgörande roll för de svenska musikfesternas existens. Nordensvärmeriet influerade festernas utformning och musikens reception. Musikens reception präglades emellertid även av Gattungs-relaterade förväntningar. Involverade personer och institutioner, som bör nämnas i en än så kort sammanfattning, är bl.a. Tor Aulin, Hugo Alfvén, Konsertföreningen i Stockholm, Henri Marteau (tysk-fransk violinist med svensk anknytning) och Max von Schillings (tysk komponist och dirigent).

Place, publisher, year, edition, pages
2004. , 67 p.
Series
, Musikvetenskaliga serien, Uppsala (MSU), ISSN 1102-6960 ; 57
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-154639ISRN: UU-MSU-SER-57-SEOAI: oai:DiVA.org:uu-154639DiVA: diva2:421329
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-08 Created: 2011-06-08 Last updated: 2011-06-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Musikfeste(2090 kB)191 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2090 kBChecksum SHA-512
87af8101ea4136b0ccf8743ad074ffd8705edc66d5fd2d9c14e4cb5d1f7843b8d31c7360c5188081c59e71c25ee2d796df377632b7814d3d32880546632168b1
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 191 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 205 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link