Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Maskulinitet i populärtelevision - En narrativ analys av TV-serien Two and a Half Men
Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Journalism, Media and Communication (JMK).
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Uppsatsens syfte är att undersöka hur framställningen av maskulinitet konstrueras i två utvalda episoder ur situationskomediserien Two and a Half Men. Uppsatsen ämnar undersöka hur de tre manliga huvudkaraktärernas maskuliniteter ser ut och hur de skiljer sig åt samt vilket specifikt maskulinitetsideal som framhävs tydligast i serien. Uppsatsen ska granska vilken eventuell betydelse de två vuxna männen har för hur pojken formar sin manlighet.

 

Undersökningen ska utföras enligt en metod för analys hämtad ifrån boken How to Study Television av Keith Selby och Ron Cowdery, med inriktning på narrativ då denna metod är framtagen för att applicera på television. Uppsatsens teoretiska ram omfattar teorier och begrepp som rör maskulinitet och därmed är relevanta för analysen. Dessa är uppdelade i två motpoler; det traditionella maskulinitetsidealet dit Raewyn Connells teori om den hegemoniska maskuliniteten och begreppen vänskap och homosocialitet tillhör, respektive det moderna maskulinitetsidealet med postfeminismen och begreppen genuskris och konvergens i spetsen.

 

Den utförda analysen visar hur de tre manliga huvudkaraktärernas maskuliniteter framställs genom narrativets övergripande mönster i de två analyserade episoderna. I den första analyserade episoden ges de två karaktärerna Charlie och Alan varsin maskulin roll. Charlie lever efter den traditionella maskulina rollen och belönas av det medan Alan agerar efter den modernare med beskymmer som följd. Pojken Jake anser den traditionella maskulina rollen som den häftigare av de två vilket visar på dess dominans i episoden.

 

Deras roller flyter dock samman något vilket blir extra tydligt i den andra analyserade episoden där det övergripande mönstret är kvinnors kontroll över män. De båda vuxna huvudkaraktärernas maskulina roller är i inledningen samma som i den första analyserade episoden men ifrågasätts och konvergerar i den andra. Den avgörande bakomliggande faktorn är kvinnans stärkta position. Deras maskulina roller blir flytande och varierar sig och tendenserna pekar på att de båda agerar mer modernt och försöker hitta sin plats som män. Idealen flyter alltså ihop likt den konvergerande samtida populärkulturen.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 40 p.
Keyword [sv]
Two and a Half Men, situationskomedi, television, populärkultur, maskulinitet, konvergens, hegemoni, homosocialitet, genuskris
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-58609OAI: oai:DiVA.org:su-58609DiVA: diva2:420856
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-15 Created: 2011-06-06 Last updated: 2011-06-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(125 kB)944 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 125 kBChecksum SHA-512
a9b2e0afca91b0af8ac75968c1bfebf3a63d771d146c680ba166fbdac44a1d1e0ea18cb3593b3eb03e2e13048d66aabb548faa596471dfe6419db8c96f653670
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Journalism, Media and Communication (JMK)
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 944 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1090 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link