Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Opera i Stockholm, Galärvarvet
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Architecture.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Att tänka opera:

Vi kan ge det nya operahuset många betydelser. Det kan vara ett skal, som inrymmer möjligheten att skapa konst. Vi kan hoppas på att det blir en mötesplats, ett nytt rum. Det kan ses som en symbol, en signatur för staden Stockholm. 

Att positionera sig:

En signatur blir dock inte bättre av att lägga till nya bokstäver, då känns det angelägnare att försöka läsa vad som redan står skrivet. Jag tror inte på inordning, jag tror på inkänning. För mig så är operabyggnaden som en identitetssökande symbol ointressant, ett seriöst förslag på en ny opera är ett förslag som tar opera som hantverk seriöst. Funktionalitet är ett ord som är användbart. Att försöka se operan som en fabrik.

Att inta en plats:

Placeringen är känslig. Från Galärvarvets udde ser du slottet samtidigt som hötorgsskraporna. I en bermudatriangel mellan Nordiska museet, Wasamuseet och Strandvägen så krävs både hänsyn och mod för att lyckas få det nya huset att tala med omgivningen. Risken finns att uppfattas som skrikig, men också faran att bli överröstad. Operan är en enorm byggnad och det är en kvalitet att ta vara på, samtidigt som de kringliggande byggnaderna har sin integritet. För mig känns det naturligt att bygga lågt och horisontellt. Då betonas volymen och samtidigt som den inte tar över platsen visuellt. 

Att rita en opera:

Kommunikation. Kommunikation. En opera är en kropp. Den har ett blodomlopp, den har tarmar och den har ett hjärta. Utan ljusteknikerns toalett kan divan inte sjunga. En opera är en väv, där alla funktioner måste ligga dörr i dörr. Även de offentliga utrymmena måste binda ihop besökaren och scenerna, samtidigt som de ska erbjuda det bästa av omgivningen.  Jag har skapat tre kommunikationsstråk som binder samman de två scenerna och samtidigt samlar liknande funktioner kring samma gata.

Att skapa form:

En opera är ett kvarter, en stadsdel. Det är svårt att behandla den volymen som ett vanligt hus, särskilt som scenerna har en bestämd utformning.  Jag hittade lösningen i Pompeji. Att låta naturen välla in över huset likt ett jordskred eller ett vulkanutbrott. Jag ville att fasaden mot Strandvägen skulle vara en spegel av staden, en monolit som i sin brist på variation blir monumental. Genom att använda betongplattor i olika utföranden så skapas ändå en subtil variation. Fasaden mot söder/parken skulle möta naturen. Att ha möjligheten att gå på en byggnad tillgängliggör den både fysiskt och mentalt. 

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 2 p.
Keyword [sv]
opera, stockholm, galärvarvet, djurgården
National Category
Architectural Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-34063OAI: oai:DiVA.org:kth-34063DiVA: diva2:418966
Subject / course
Architecture
Educational program
Bachelor of Science - Architecture
Presentation
(Swedish)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-13 Created: 2011-05-24 Last updated: 2011-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4327 kB)166 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 4327 kBChecksum SHA-512
1dc377b6020f9d24d733d4bbc418fd36900a881e1e789c1836418fd162d2fdf230745cabda2773600161e322d4b02727b637822b040d30ed75288c37cd0719c7
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Ekemark, Viktor Zapata
By organisation
Architecture
Architectural Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 172 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 124 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link