Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
”Moderator – Vad är gemenskap? Informant – Raid 25manna”  – En explorativ studie om World of Warcraft
Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Journalism, Media and Communication (JMK).
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

SYFTE: Syftet med denna uppsats är att undersöka vad det kan finnas för orsaker till att spela ett av världens störta MMORPG-spel, World of Warcraft. Förutom detta är uppsatsens mål att även granska vad det kan finnas för positiva och negativa effekter med spelandet samt utifrån Henry Jenkins kunskapsgemenskap se om de kan appliceras på spelets guilder.

TEORETISKT PERSPEKTIV: Det teoretiska perspektivet, vilket har används i denna uppsats, är Henry Jenkins moderna form av kunskapsgemenskap. En kunskapsgemenskap är en gemenskap där man med hjälp av varandras individuella expertis tillsammans kan nå gemensamma mål. Det skrivs även om elitistiska kunskapsgemenskaper, vilka är en utveckling av kunskapsgemenskaper. Skillnaden mellan de två typerna ligger i att de elitistiska grundar sig i tidigare meriter istället för engagemang.  

METOD: Metoderna, vilka har använts, är fokusgruppintervjuer som insamlingsmetod och innehållsanalys som analysmetod. Fokusgrupper blev vald som metod då vi kan få information som är svår att tillhandahålla utan att prata med människor som har kunskap om fenomenet. Fokusgruppintervjuer är en tämligen ny metod, vilket gör att sätt att analysera materialet på kan variera, i denna uppsats blev materialet analyserat genom en innehållsanalys. En grundtanke med innehållsanalyser är att koda materialet, dela upp det i enheter samt söka efter trender och mönster. Emellanåt har forumtrådar vilka behandlar WoW använts för att kunna styrka eller stjälpa det informanter sagt.

SLUTSATS: Det jag har kommit fram till är att orsaker till att spela WoW grundar enkelt sig i hur man spelar, likaså gör effekterna av spelet. Av mina informanter blev slutsatsen att kunskapsgemenskaper spelar till stor del av gemenskapen och följaktligen lider relationerna utanför spelet av detta, positiva effekter av spelandet kan enkelt vara att man får gemenskap. Elitistiska kunskapsgemenskaper spelar för att vara bäst och känna att man presterar, negativa aspekter blir då att för mycket tid vill läggas på spelet och annat prioriteras bort. Positivt av detta blir att spelandet kan ses som en legitim merit på ett CV.

Huruvida guilder kan ses som kunskapsgemenskaper eller ej är det ingen fråga om men om de kan ses som elitistiska eller inte har jag goda skäl att tro att det grundar sig i guildens syfte, är syftet att umgås eller att vara bäst?

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 38 p.
Keyword [sv]
World of Warcraft, Kunskapsgemenskap, Fokusgruppintervju, Innehållsanalys
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-57951OAI: oai:DiVA.org:su-57951DiVA: diva2:418815
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-15 Created: 2011-05-24 Last updated: 2011-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(606 kB)312 downloads
File information
File name FULLTEXT03.pdfFile size 606 kBChecksum SHA-512
745d22bcec950a6bea93e8fc3b4cc5f3a290e5b80fb72abcb4ac2deb7a6c04b783960dac9d38f701221bceab4f6c0239010ca9355a1c6ee7b0caa97786d5511e
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Journalism, Media and Communication (JMK)
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 312 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 182 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link