Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Kritiken och verkligheten: Datorspel och litteratur och dess olika roller inom kritiken och verkligheten
Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Journalism, Media and Communication (JMK).
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Kritiken och verkligheten söker utröna skillnader datorspelskritik och litteraturkritik emellan. Mina tankar rörande de två områdena kretsade till en början kring att litteraturkritiken tilläts röra sig mer fritt mellan olika kulturella sfärer medan datorspelskritiken mer hängav sig åt en yngre målgrupp utan referenser till andra kulturyttringar.

 

För att undersöka detta har jag gjort en diskuskursanalytisk undersökning efter van Dijks modell. Undersökningen inkluderar tolv analysenheter; tre böcker och tre spel. Varje verk har analyserats två gånger då jag analyserat recensioner från två olika tidningar (DN och SvD) för att komma än djupare i mina analyser kring hur aktuella böcker och spel behandlats. För att få spelen och böckerna något sånär jämförbara har jag ställt upp ett antal kriterier, där ett av de mer centrala är att samtliga verk har varit ett av de mest sålda verken ett givet år (2007-2009). Det är alltså "storsäljare" jag tittar på, i hopp om att de representerar de mest populära verken inom sitt fält.

 

För att göra denna undersökning och göra dessa jämförelser har jag utgått från Pierre Bourdieus begrepp "sociala fält" för att kunna bedöma när en recension lämnar sitt eget fält och äntrar ett annat. Detta begrepp är flexibelt så till vida att litteratur exempelvis kan anses vara ett fält, medan en nedskalning kan innebära att svensk feministlitteratur är ett annat, "mindre" fält. För att ytterligare närma mig kritikens, recensionens och värderingens värld har jag använt mig av Tomas Forser redogörelser och forskning kring vad dessa begrepp innebär. Jag har plockat ut ett antal, för uppsatsen, intressanta termer ur hans forskning för att konkretisera vissa delar av min teoretiska ram.

Mina föreställningar om att litteraturartiklarna skulle inkludera långt fler referenser till andra sociala fält stämde inte helt och hållet, då vissa datorspelsartiklar var fullproppade med desamma. Däremot kom jag fram till att samtliga böcker anses säga något om verkligheten eller samhället, medan datorspelen aldrig antogs göra det.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 48 p.
Keyword [sv]
Datorspel, tv-spel, litteratur, böcker, spel, Bourdieu, Forser, Warhammer online, Assassin's Creed 2, Modern Warfare 2, Den förlorade symbolen, Den orolige mannen, Bitterfittan, Henning Mankell, Dan Brown, Maria Sveland, van Dijk, diskursanalys, kritik, recension, DN, SvD
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-57920OAI: oai:DiVA.org:su-57920DiVA: diva2:418464
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-15 Created: 2011-05-23 Last updated: 2011-06-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Kritiken och verkligheten(270 kB)258 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 270 kBChecksum SHA-512
774624bc61ca57fcd536e37d17b940d25372d04ea9f4dcaeee760ce7c510b34b4c555b7f48e7427ea0caf111db771797c6ee613ddf9135e5cc7e234b29a690aa
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Journalism, Media and Communication (JMK)
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 258 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 288 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link