Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
I skuggan av betongen.: En analys av social identitet i tre svenska hiphopartisters texter.
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2005 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

ABSTRACT

Petter Zerpe: I skuggan av betongen. En analys av social identitet i tre svenska hiphopartisters texter. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap. C-uppsats, 2005.

Denna uppsats har syftat till att belysa hur social identitet skildras i svensk hiphop. Utifrån textanalyser med fokus på etnicitet och kön ämnade jag att undersöka vilken identitet som skildrades i texterna. 

Jag har funnit att invandrarskapet kan ses som den primära identiteten i texterna hos Latin Kings och Ken. I sina texter visar de sin tillhörighet då de på olika sätt använder bilder och uttryck som förknippas med invandrarskap och förtryck. Latin Kings talar om "svartskallar" och Ken använder ordet slav om låtens berättar-jag. I Fevens texter är däremot inte etnicitet den främsta grunden i identitetsskapandet, utan könet är mer betydande.

 En del av den identitet som artisternas gestaltar hör ihop med en nationalistisk känsla för förorten. Den förortsnationalistiska uppfattningen uttrycks i motsats till det "svenska livet" som innehållslöst och torrt. Den kommer också till uttryck dels som fokusering på det förortens goda sidor med mångkultur, liv och rörelse, dels genom en romantisering och ett försvar av det "hårda livet" i förorten och dess destruktiva sidor som våld, kriminalitet och droger. De använder sig också av nationalistisk symbolik, där kvinnokroppen symboliserar nationen.

 Den egna gruppen eller gänget är mycket väsentlig för identiteten på samma sätt som förorten. Detta kan förklaras av teorin om ett "matrilokalt universum" utan närvarande fäder. Gruppen skapas således för att frigörelse från modern ska bli möjlig. Men modern upphör aldrig att vara väldigt viktig, vilket visar sig i amerikanska svordomar och förolämpningar. Dessa visar sig också inom den svenska hiphopen, där både svordomar och hyllningar förekommer. 

Place, publisher, year, edition, pages
2005. , 30 p.
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-153779OAI: oai:DiVA.org:uu-153779DiVA: diva2:417923
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Available from: 2011-05-27 Created: 2011-05-18 Last updated: 2011-05-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(219 kB)528 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 219 kBChecksum SHA-512
fba6417d8067071710b5fcc47f98c3162053a48ed866629689cf7a07765f3a1385f6e5ce23822f21df11e97fb12dbb66c303afbf6b288f40db3e928e3bb6bd4e
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 528 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 486 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link