Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Förbättra balansen för innovation: – vad tjänsteföretag kan lära av industrin
KTH, School of Industrial Engineering and Management (ITM), Industrial Economics and Management (Dept.).
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Improve balance for innovation : - What can service companies learn from theindustry? (English)
Abstract [sv]

För att utvecklingsarbete ska fungera bra på ett företag är det viktigt att företaget kan fånga

upp och exploatera de idéer som finns hos medarbetarna, något som industriföretag ofta är

väl förtrogna med, men som en del tjänsteföretag idag inte har grepp om. Syftet med denna

studie är därmed att visa på de delar av arbete med forskning och utveckling inom industrin

som kan hjälpa tjänsteföretag förbättra möjligheterna att ta tillvara på sina medarbetares

innovationskraft.

Fallstudien är gjord på ett maltabaserat spelföretag, GameCo, och är ett exempel på hur det

kan se ut i ett tjänsteföretag som förvisso arbetar med utveckling av idéer, men där det

fortfarande finns en del hinder att överkomma, både medarbetarnas inställning och i hur

organisationen tar hand om medarbetarnas idéer. Det visade sig att innovation inte var särskilt

prioriterat på företaget, att det rådde delade meningar om processer för utveckling och att

kommunikationen inte alltid fungerade.

De delarna av industrins forskning och utveckling som kan användas behandlar både själva

utvecklingsprocessen, dess utformning och vilka delar som anses speciellt viktiga i detta

sammanhang, och hur arbetet med innovation och en utvecklingsprocess kan bedrivas, R&Dmanagement.

Båda delarna har valts därför att de svarar mot en efterfrågan att förbättra

innovationsarbetet genom mer formella vägar, men där det också krävs kunskap om hur

utvecklingen ska ledas och organiseras för att en formell process ska vara meningsfull.

Slutsatserna av detta blir att tillvaratagandet av innovation kan förbättras när

innovationsprocessen formaliseras, när ledningen visar att innovation är ett prioriterat område

för företaget och när kunskapsdelningen inom företaget fungerar bra. Dessa slutsatser innebär

ofta en stor omställning, och denna kan göras lättare och mer sammanhållen om den görs

inom ramen för en arbetsfilosofi. För falltstudieföretaget ges avslutningsvis ett antal

rekommendationer baserade på slutsatserna, men där dessa anpassas till GameCos specifika

problematik.

Abstract [en]

For research and development to work well in an enterprise, it is important to be able to

capture and exploit the ideas held by employees, something which industries are often

familiar with, but that some service companys have little grasp of. The purpose of this study

is therefore to demonstrate the elements of the work with research and development in

industry that can help service providers improve their ability to take advantage of their

employees' innovation.

The case study for this report was conducted at a Malta-based gaming company, GameCo,

and is an example of how it might look like in a service company. At GameCo the ambition

is to work activly with new ideas and innovation, but even so, there are still some obstacles to

overcome. It was found that innovation was not one of the main priorities of the company,

that there were different opinions on the development process and that the communication

between departments and between manager and employee wasn’t always working

sufficiently.

The parts of the industry's research and development that can be used in the service context

and that have been considered for this study are both concerning the development process,

the design of it and important parts, and concerning how the process and development-work

is managed, R&D-management. Both parts have been chosen because they correspond to a

demand to improve the innovation performance through more formal ways, but which

requires knowledge about how development should be managed and organized, to be

meaningful.

The conclusions of this is that the procurement of innovation can be improved when the

innovation process is formalized, when management can make known that they consider

innovation an important part of everyday work and when sharing of knowledge and

knowledge management works well within the organization. These conclusions often imply a

big change in the organization, and this change can be made easier and more coherent if it is

done within the framework of a philosophy like Lean. In conclusion GameCo are goven some

recommendation based on the general conclusions, and adopted to fit the organization and

their specific needs.

Place, publisher, year, edition, pages
2011.
Series
Examensarbete INDEK, 2011:10
Keyword [en]
Improve balance
Keyword [sv]
Förbättra balansen
National Category
Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-33651OAI: oai:DiVA.org:kth-33651DiVA: diva2:416866
Uppsok
Technology
Examiners
Available from: 2011-05-13 Created: 2011-05-13 Last updated: 2011-05-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1685 kB)315 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1685 kBChecksum SHA-512
28bb61ec8c73213f3cb315f4dede9956425fa49176dfd1c0c00b599192991a1b6752050fa58594144fa7da213930026f6964f076a2d0317f7d6da4c864ab8f15
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Industrial Economics and Management (Dept.)
Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 315 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 358 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link