Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Män med visioner och objektnära kvinnor: en studie av hur svenska formgivare presenteras i bild
University College of Arts, Crafts and Design, Institutionen för Bildpedagogik (BI).
2006 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Hur framställs bilder av professionella formgivare idag i Sverige? Skildras män på ett annat sätt än kvinnor? Finns det tecken på en könsmaktsordning i representationen? Jag närmar mig också frågan om det finns värderingar om vad som är god respektive dålig smak och om det finns en könsmaktsordning i dessa värderingar. Enligt 1994 års läroplan ska vi som lärare "… aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Eleverna skall uppmuntras att utveckla sina intressen utan fördomar om vad som är kvinnligt och manligt".

En del i arbetet för att bryta fördomar och traditionella könsrollsmönster i skolan är att studera och analysera hur könen representeras i olika sammanhang och att skapa motbilder. Jag arbetar med frågor om representation i mitt gestaltande arbete och i uppsatsen. I Uppsatsen har jag studerat porträtt av formgivare som visas i boken Svenska Former. Den utgavs av Prisma år 2000 och presenterar 38 personer inom formgivning. Jag har både gjort en kvantitativ undersökning av samtliga bilder och en semiotisk bildanalys av två representativa bilder i boken. Efter att ha läst Penny Sparkes tankar kring mäns och kvinnors roll i designhistorien har jag återigen tittat på Svenska Former för att se var deras påståenden landar i en bok som är utgiven på 2000-talet. I min undersökning av fotografierna i Svenska Former har jag funnit att männen oftare avbildas i passiva poser, långt från sin verksamhet, i en privat sfär och ofta utomhus. Kvinnorna avbildas oftare aktiva i verkstadsmiljö. Detta upplevde jag först som en förändrat sätt att framställa män respektive kvinnor, men i ljuset av bland annat Penny Sparkes text inser jag att dessa representationer ligger helt i linje med vad designhistorien säger om män respektive kvinnor. Männen är visionärer och verksamma även utanför sin ateljé, verkstad eller kontor. Kvinnorna arbetar närmare materialet och främst med "mindre" frågor kring form och utsmyckning.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Konstfack, Inst. för bildpedagogik , 2006. , 32 p.
Series
, Uppsats : BI : Examensarbete : 180-200 : Inriktning Design 2006
Keyword [sv]
Design, genusaspekter
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-501OAI: oai:DiVA.org:konstfack-501DiVA: diva2:413760
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Available from: 2011-04-29 Created: 2011-04-26 Last updated: 2011-04-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Män med visioner och objektnära kvinnor(1420 kB)329 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1420 kBChecksum SHA-512
2dc699c887841e61c2fa1fd9a88afa8026b88241efb4063fa0d1c42b5ecc31566cec756029e29a10cd9952368b2d9da421e30d251b176c2cf1f5a9776ffeb221
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

BI_design_06_Jeanette_ronnholm.pdf
By organisation
Institutionen för Bildpedagogik (BI)
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 329 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 82 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link