Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Effektivisering av UI-utveckling i datorspel
Linköping University, Department of Computer and Information Science.
2010 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

This thesis presents my work at the company Fatshark AB in Stockholm. My supervisor Rikard Blomberg, who works as a chief technology officer at Fatshark and is one of the owners of the company, explained that they had experienced weaknesses in the methodology used when developing heads up displays (HUD) for their games. In the latest production, Lead  and Gold, the HUD had been redesigned a number of times, becoming an unnecessarily big expense due to the number of work hours invested. In modern software development, an iterative workflow is commonly encouraged. Despite this fact, the work efficiency could likely be increased by setting up guidelines as a help in the process of developing HUDs and reviewing the solutions. There was also a need for a way to estimate a particular redesign’s impact on the game before the actual  implementation had been made, and ways to define the pros and cons of each redesign.

My task was to come up with standards for how the different elements in a UI could be structured and reviewed, in order to improve the developing process of the UI and facilitate the communication between employees. These standards were to be designed by a team consisting of Fatshark employees from different work disciplines and myself.

Abstract [sv]

Den här rapporten beskriver mitt exjobb på företaget Fatshark AB i Stockholm. Min handledare Rikard Blomberg, som är chefsprogrammerare och delägare i företaget, förklarade att det fanns brister i deras metodik för utveckling av HUD i deras produktioner. I den senaste titeln, Lead and Gold, hade HUD:en designats om väldigt många gånger, och därför, räknat i arbetstimmar, kostat orimliga summor pengar. Samtidigt som man i modern mjukvaruutveckling ofta främjar en iterativ arbetsmetodik, skulle processen kunna effektiviseras om det sattes upp ramar och planer för hur man ska gå tillväga för att utveckla och mäta kvaliteten på resultatet. Vidare var det önskvärt att i någon utsträckning kunna förutspå vad som kan bli bra innan det läggs in, och att kunna definiera på vilket eller vilka sätt någonting är ”bra”.

Mitt uppdrag handlade om att tillsammans med några på företaget ta fram standarder för hur olika delar av spelets HUD (senare omformulerat till att inbegripa UI i allmänhet) ska struktureras och hur man ska kunna använda detta för att effektivisera utvecklingen för att nå snabbare och bättre resultat.

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , 28 p.
Keyword [sv]
HUD, UI, GUI, Datorspel, Dataspel
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-66305ISRN: LIU-IDA/LITH-EX-A--11/008--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-66305DiVA: diva2:403188
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-03-11 Created: 2011-03-11 Last updated: 2011-03-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(880 kB)356 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 880 kBChecksum SHA-512
f8857f7b02a0d2712d3d1cc5fa6fdbe69d6fcd3099d425b5ae3da6400cb1f50d2a9ac5e38b83d6c699fb612c6a7a829bc2ee73380083986211d2f786e3d9bc6d
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Bankler, Hampus
By organisation
Department of Computer and Information Science
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 356 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 253 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link