Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Fördelar med kundrelationer: En anledning till att kunder handlar i fysisk TV-spelsbutik?
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Business Studies.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Relational benefits : A reason why customers shop in physical video game stores? (English)
Abstract [sv]

I takt med att internetbutikernas genomslag har konkurrensen hårdnat på TV-spelsmarknaden. Flertalet studier visar att fler och fler människor väljer att handla på internet och trenden ser inte ut att avta. Internetbutikerna erbjuder bl.a. bättre priser och hög bekvämlighet för konsumenterna då de slipper lämna huset för att utföra ett köp. Men trots denna trend finns det fysiska butiker som fortsätter att gå med vinst. På grund av den hårda konkurrensen räcker det idag inte med att bara fokusera på de fyra klassiska faktorerna plats, produkt, pris och påverkan. Företagen har därför blivit tvungna att flytta fokus från enbart de fyra klassiska faktorerna till att även skapa relationer med sina kunder för att sticka ut från mängden.Syftet och målet med uppsatsen är att undersöka och identifiera de relationsfördelar som kunder får vid val av att handla i fysisk TV-spelsbutik och vilka av dessa fördelar kunderna värdesätter högst. I studien undersöks om relationsfördelar är en viktig konkurrensfaktor för de fysiska TV-spelsbutikerna.Relationsfördelarna samt andra konkurrensfaktorer identifieras genom en utförlig genomgång av teori samt kompletteras med intervjuer med kunder som själva anser sig ha en relation med någon av de TV-spelsbutiker som är med i undersökningen. För att undersöka vikten av relationsfördelarna gentemot andra konkurrensfaktorer används en enkätundersökning där respondenterna fått rangordna vikten av dessa faktorer. Data samlades in utanför Game och Gamestops butiker i Uppsala under december, 2010.Analys av svaren visar att konsumenterna lägger stor vikt på förtroende bland relationsfördelarna. Även ekonomiska fördelar anses vara viktiga bland kunderna. Enkätsvaren visar även att kunderna sätter lägre värde på relationsfördelar jämfört med de andra konkurrensfaktorerna. Dock tyder svaret på att relationsfördelar i olika former påverkar kundernas val att handla i fysisk TV-spelsbutik.

Abstract [en]

As the number of online stores grows, the competition on the video game market has become tougher. Several studies show that more and more people choose to make their purchases on the internet and the trend does not seem to abate. Internet shops offer better prices and high convenience as the consumers no longer have to leave the house to make a purchase. But despite this trend, there are physical stores that continue to make a profit. Due to the hard competition it is no longer sufficient for a company to only focus the four classic elements place, product, price and promotion. In order to stand out from the crowd, companies are therefore forced to switch focus from only the four classic elements to start thinking about building relationships with their clients. The purpose and objective of this paper is to investigate and identify the relational benefits that customers receive when choosing to shop in physical video game stores and which of these benefits that customers value most. The study also examines if relational benefits are a key competitive factor for the physical video game stores. Relationship benefits and other competitive factors are identified through a detailed review of theory and supplemented with interviews with customers who consider themselves having a relationship with one of the video game shops included in the study To investigate the importance of relational benefits compared to other competitive factors, a survey in which respondents rank the importance of these factors was conducted. The data were collected outside Game and GameStop‟s stores in Uppsala in December, 2010. Analysis of the responses show that consumers place great emphasis on trust among the relational benefits. Economic benefits are also considered important by customers. The responses also show that customers put less value on the relational benefits compared to the other competitive factors. However, the results suggest that relationship benefits in various forms affect consumers' choice to buy video games in a physical video game store.

Place, publisher, year, edition, pages
2010.
National Category
Business Administration
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-144179OAI: oai:DiVA.org:uu-144179DiVA, id: diva2:392752
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Available from: 2011-01-28 Created: 2011-01-27 Last updated: 2011-01-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1419 kB)454 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 1419 kBChecksum SHA-512
30de6bd789627b0637c7af91454c85568f44fe4cebdfc9fb013a4a959b00242b023d48d722983988fd259d81e14052570c492c746f74e0c47538287c88dba628
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Business Studies
Business Administration

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 454 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 624 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf