Digitala Vetenskapliga Arkivet

Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Storskaligt kreativt samarbete: Organisering och kollektivt lärande i ett konst- och teaterprojekt
Stockholm University, Faculty of Social Sciences, Department of Education.ORCID iD: 0000-0001-8339-4057
2022 (Swedish)Doctoral thesis, monograph (Other academic)Alternative title
Large-scale creative collaboration : Organizing and collective learning in an art and theater project (English)
Abstract [sv]

Storskaliga kreativa samarbeten blir allt vanligare i dagens organisationer, till exempel inom kreativa näringar, innovationsprocesser och utvecklingsprojekt. I sådana samarbeten behöver många individer vara kreativa och deras bidrag sammanflätas. Det stora antalet individer skapar behov av styrande strukturer och praktiker för att underlätta samordning, vilka i sin tur kan skapa spänningar i förhållande till den oförutsägbarhet och det behov av flexibilitet som kännetecknar kreativa processer. Tidigare forskning har beskrivit hur storskaliga kreativa samarbeten fungerar inom olika branscher såsom film, mode och IT. Det finns dock behov av en mer generell förståelse av underliggande strukturer samt hur dessa växer fram.

Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur storskaligt kreativt samarbete hålls ihop och utvecklas. Avhandlingen bygger på en kvalitativ fallstudie av ett treårigt konst- och teaterprojekt med ett litet antal initiativtagare, som hade huvudansvar, och ett 1000-tal deltagare som bidrog på olika sätt. Data samlades in med hjälp av deltagande observationer och djupintervjuer samt analyserades med hjälp av teorier om organisering och kollektivt lärande. Analysen fokuserar på hur handlingar samordnades, hur gemensam förståelse formades och hur olika grupper samspelade i styrningen av arbetet.

Studien visar på förekomsten av ett komplext socialt samspel. Handlingar samordnades genom tre organiseringsmönster. För det första fanns det ett interaktivt ramverk varigenom initiativtagarna förmedlade en vision, som deltagarna tolkade och tänjde på, vilket ledde till en gradvis förändring av ramverket. För det andra fanns det en inre och en yttre cirkel. Den inre cirkeln bestod av ett litet antal yrkesverksamma kulturarbetare (initiativtagarna samt ett 50-tal deltagare) som gjorde grundarbetet och den yttre cirkeln bestod av ett löst nätverk av frivilliga som byggde vidare på denna grund. För det tredje fanns det ett organiskt pussel där individerna formade och omformade sina bitar i en process av ömsesidig anpassning, vilket gav upphov till en framväxande bild som ingen kunde förutse eller kontrollera. Den gemensamma förståelsen formades genom två kollektiva lärprocesser som ständigt sammanflätades med varandra. Genom konsensuslärande införlivade individerna andras idéer, vilket ledde till att idéer vävdes samman i den gemensamma förståelsen och att en samarbetskultur upprätthölls. Genom konfliktlärande hävdade individerna sina egna idéer, vilket ledde till fragmentering och omformning av den gemensamma förståelsen, samt upprätthållande av en självständighetskultur. Arbetet styrdes genom ett samspel mellan initiativtagare och deltagare där tre styrningsmekanismer var framträdande: Initiativtagarna påverkade indirekt deltagarnas arbete genom dold asymmetri. Samtidigt påverkade deltagarna indirekt utvecklingen av den övergripande visionen genom delegerad improvisation. Det fanns också ett utvidgat engagemang där deltagarna, genom sin känsla av tillhörighet, gick från att enbart fokusera på sin egen del till att också ta ansvar för helheten.

En central slutsats är att dessa mönster, processer och mekanismer bidrog till att balansera tre (ibland motstridiga) principer, nämligen självständigt utforskande, ömsesidig anpassning och asymmetrisk rollfördelning. Avhandlingens resultat kan hjälpa oss förstå hur andra storskaliga kreativa samarbeten kan hållas ihop och utvecklas, och bidrar därmed till forskningen om dagens föränderliga, mångtydiga och komplexa organisationsliv.

  

Abstract [en]

Large-scale creative collaborations are becoming increasingly common in today's organizations, for example in creative industries, innovation processes and development projects. In such collaborations, many individuals have to be creative and their contributions collectively intertwine. The large scale calls for governing structures and practices to facilitate coordination, but these can also create tensions in relation to the unpredictability and need for flexibility in creative processes. Previous research has focused on describing the workings of large-scale creative collaborations in various sectors such as film production, fashion and IT. However, there is a need for a more general understanding of underlying structures and how these emerge.

The aim of the thesis is to contribute knowledge about how large-scale creative collaborations are held together and developed. The thesis draws on a qualitative case study of a three-year art and theater project involving three initiators in charge of the work, and about a thousand participants who contributed in various ways. Data was collected using participant observation and in-depth interviews and analyzed through the use of theories of organizing and collective learning. The analysis focuses on how actions were coordinated, how shared understandings were shaped and how different groups interacted in governing the work.

Actions were coordinated through three patterns of organizing. First, there was an interactive framework, through which the initiators conveyed a vision that the participants interpreted and stretched, leading to a gradual change in the framework. Second, there was an inner and an outer circle. The inner circle consisted of a small number of professionals (the initiators and about 50 participants) who did the ground work, and the outer circle consisted of a loose network of volunteers who elaborated and complemented the project. Third, there was an organic jigsaw-puzzle where the individuals shaped and reshaped their pieces in a process of mutual adaptation, leading to the emergence of a picture that no one could foresee or control. Shared understandings were shaped through two collective learning processes that constantly intertwined with each other. Through consensus learning the individuals incorporated other's ideas, which led to interweaving of the ideas in the shared understandings as well as maintaining a collaborative culture. Also, through conflict learning the individuals asserted their own ideas which led to fragmentation of ideas, reshaping the shared understandings and maintaining an independence culture. The work was governed in an interplay between initiators and participants where three governance mechanisms were salient. The initiators indirectly influenced the work of the participants through hidden asymmetry. At the same time, the participants indirectly influenced the development of the overall vision through delegated improvisation. There was also a widening engagement, where participants, through their sense of belonging, moved from focusing solely on their own part to also taking responsibility for the whole.

A central conclusion is that these patterns, processes and mechanisms helped to balance three principles: independent explorationmutual adaptation and asymmetric role division. The findings may help researchers understand how large-scale creative collaborations are held together and developed, thereby contributing to research on today's changing, ambiguous and complex organizational life.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet , 2022. , p. 226
Series
Doktorsavhandlingar från Institutionen för pedagogik och didaktik ; 71
Keywords [en]
Large-scale collaborative creativity, collective learning, organizing, organizational learning, artistic collaboration, theater production, ethnography, leadership
Keywords [sv]
Storskaligt kreativt samarbete, kollektivt lärande, organisering, organisatoriskt lärande, konstnärligt samarbete, teaterproduktion, etnografi, ledarskap
National Category
Educational Sciences Learning Business Administration Social Psychology
Research subject
Education
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-201622ISBN: 978-91-7911-784-9 (print)ISBN: 978-91-7911-785-6 (electronic)OAI: oai:DiVA.org:su-201622DiVA, id: diva2:1634129
Public defence
2022-03-17, sal 2403, Institutionen för pedagogik och didaktik, Frescativägen 54 och digitalt via Zoom, länk finns tillgänglig på institutionens webbplats, Stockholm, 13:00 (Swedish)
Opponent
Supervisors
Available from: 2022-02-22 Created: 2022-02-01 Last updated: 2022-02-22Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Storskaligt kreativt samarbete(2985 kB)700 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2985 kBChecksum SHA-512
a96ef10138002fa435871c82db05fd5591c8242bcf5455acae9bde38efe3a204c8cc949907692b53e44fadd5d0da1cafcc3271f0d30327ef0bae55db3843e688
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Schoug, Aron
By organisation
Department of Education
Educational SciencesLearningBusiness AdministrationSocial Psychology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 700 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 2760 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf