Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Populärmusikens dramaturgi: En studie i textens och musikens kompletterande funktion inom det musikdramaturgiska förloppet.
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Music and Art.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
The dramaturgy of popular music : A study of the complementary function given from lyrics and music, within the musical dramaturgical process. (English)
Abstract [sv]

Den här uppsatsen behandlar ett konstnärligt arbete i vilket ett antal analyser redovisas. Jag har analyserat fyra låtar med en nedbrytningsmodell, för att se om det finns ett dramaturgiskt förlopp och om det skiljer sig mellan låtarna. Låtarna jag har tagit del av är: ”Heroin” av Velvet Underground, ”Poison Oak” av Bright Eyes, ”Ingen Sjunger Blues som Jeffrey Lee Pierce” av Joakim Thåström och ”Ett Kvinnofängelse” av Kajsa Grytt. Det dramaturgiska förloppet bör vara förankrat i textens berättelse och låten som helhet. Modellen bidrar till att ge arrangemanget och produktionen en referenspunkt, som jag sedan använt (tillsammans med den litteratur jag tagit del av) på tre av mina egna låtar (”Du och jag”, ”Ensam kvar” och ”Här hör ingen dins skrik”).

Syftet var att undersöka min arbetsprocess med att låta sångtextens innehåll och dramaturgi påverka låtens arrangemang och produktion. Metoden, med huvudvikt på den film-dramaturgiska steganalysen (bör inte förknippas med det musikteoretiska begreppet med samma namn), ligger som grund för att skapa och analysera mina konstnärliga poplåtar. Arbetet resulterade i tre färdigproducerade låtar, samt en större kunskap om det dramaturgiska förloppet och hur jag kan använda det för att göra mina låtar mer levande, där textens berättelse förstärks i musiken (arrangemanget och produktionen). Arbetet gjorde även att jag kunde förankra de dramaturgiska tillvägagångssätten (musikens förlopp, dramaturgiska termer, berättarfunktionerna och spatialitet) i mina egna låtar, vilket gjorde att min förståelse av dramaturgin och dess påverkan i musiken blev större och mer greppbart.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 42
Keywords [sv]
Arrangemang, popmusik, dramaturgi, populärmusik, filmmusik, berättarfunktion, musikproduktion
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-88165OAI: oai:DiVA.org:lnu-88165DiVA, id: diva2:1344765
Subject / course
Music
Educational program
Music Production Programme, 180 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-08-23 Created: 2019-08-22 Last updated: 2019-08-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Popmusikens dramaturgi(1266 kB)4 downloads
File information
File name ATTACHMENT01.pdfFile size 1266 kBChecksum SHA-512
45a363c9f722414198c9492614c6a9d82211bd91ac7e8c6197ee0d43d380d86f544ebc0d0c43d19b7d5299612e0065405d025a86e0059cbb7cee5d9de58a8c4f
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Åhlin, Gustav
By organisation
Department of Music and Art
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 0 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 44 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf