Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
The implicit and explicit memory of static and interactive objects in virtual reality
KTH, School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS).
2019 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Virtual reality applications are developing fast and break new grounds every day in new industries. In today's market, most of the virtual reality projects are funded by venture capitalists and are yet to produce any revenue. For an advertiser to be willing to advertise they must see some sort of value or possibility to receive revenue out of the intended commercial. Memory is a common measure of influence from a commercial. Therefore, this thesis aim was to investigate if the memory, in terms of implicit and explicit memory, was affected by objects with different levels of interaction in virtual reality. A user study was conducted where the participants were instructed to go through several virtual rooms, where they were exposed to static, semiinteractive and interactive objects in the categories fruits/vegetables and beverage cans. The static objects were presented as pictures on instruction boards, the semi-interactive objects were presented through point-and-click tasks, and the interactive objects were presented through tasks that utilized body movements in virtual reality.When the participants were finished with the virtual reality application, they conducted a survey regarding their experiences and was asked to fill out three memory tests; a word-fragment completion task, a cued recall test, and a recognition task. Results show that interactive and semi-interactive objects in virtual reality did have a significant impact on explicit memory, and that the static objects did not. For implicit memory a conclusion could not be drawn whether the objects in the virtual environment had any impact due to no significant difference between the study participants and the control group without influence of the study as a result of not enough data. The results from the study were vastly different for fruits/vegetables and beverage brands, where results for the fruits/vegetables had a clear distinction and the beverage brands had almost no significant data, which could be due to “Inattentional blindness”.

Abstract [sv]

Virtuella verklighets (Virtual reality) applikationer utvecklas snabbt och bryter ny mark varje dag i nya industrier. På dagens marknad, så är de flesta virtuella verklighets projekten finansierade av riskkapitalister och är fortfarande i ett läge där de inte producerar intäkt. For att marknadsförare ska vara villiga att investera måste de se någon potential i att få intäkter från den avsedda reklamen. Minne, är ett vanligt mått för att mäta påverkan av en reklam. Därav var avsikten for denna avhandling att undersöka om minnet, i form av implicit och explicit minne, blev påverkat av objekt med olika nivåer av interaktion i en virtuell verklighet. Ett användartest utfördes där deltagare blev instruerade att gå genom flera virtuella rum, där de blev exponerade för statiska, semi-interaktiva och interaktiva objekt i kategorierna frukter/grönsaker och dryckesmärken. De statiska objekten representerades som bilder på en statisk instruktionstavla, dom semi-interaktiva objekten representerades genom en peka-ochklicka uppgift, och de interaktiva objekten var representerade genom uppgifter som utnyttjade kroppsrörelser i en virtuell verklighet.När deltagarna fullföljt den virtuella verklighets applikationen fick de fylla i en enkät angående deras upplevelser, samt fylla i tre minnes test; ett ord-fragmentkompletterings test, ett indikation återkallelsetest, och ett igenkännings test. Resultaten visar på att de interaktiva och de semi-interaktiva objekten i den virtuella verkligheten hade en signifikant påverkan på det explicita minnet, samt att de statiska inte hade det. För de implicita minnet kunde inga slutsatser dras huruvida objekten i den virtuella verkligheten hade någon inverkan på grund av ingen signifikant skillnad mellan studiedeltagarna och kontrollgruppens resultat som en efterföljd av otillräckliga data. Resultaten från studien hade olika utfall för frukter/grönsaker och dryckesmärken, där resultaten för frukter/grönsaker hade en klar distinktion, medan dryckesmärkena hade nästan ingen signifikant data, vilket kan bero på ”Ouppmärksam blindhet” (Inattentional blindness).

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 12
Series
TRITA-EECS-EX ; 2019:456
Keywords [en]
Virtual Reality; Implicit memory; Explicit memory; Advertising;
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-255001OAI: oai:DiVA.org:kth-255001DiVA, id: diva2:1337229
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-07-12 Created: 2019-07-12 Last updated: 2019-07-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(808 kB)26 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 808 kBChecksum SHA-512
2066f7fa18fa06f7f34c8ed84488e7de54fdb92e9b6d5eaa747634410ea1b2b4ce4c72949433aaffa47bea3ef88dee5b9e1513c0db0b4a18ae923ae32e0cc8a2
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS)
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 26 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 55 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf