Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Comparing head- and eye direction and accuracy during smooth pursuit in an augmented reality environment
KTH, School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS).
2019 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Smooth pursuit is the movement that occurs when the eyes meticulously follow an object in motion. While smooth pursuit can be achieved with a stationary head, it generally relies on the head following the visual target as well. During smooth pursuit, a coordinating vestibular mechanism, shared by both the head and the eyes, is used. Therefore, smooth pursuit can reveal much about where a person is looking based on only the direction of the head.

To investigate the interplay between the eyes and the head, an application was made for the augmented reality head-mounted display Magic Leap. The application gathered data of the head and eyes respective movements. The data was analyzed using visualizations to find relationships within the eye-head coordination.

User studies were conducted and the eyes proved to be incredibly accurate and the head direction was close to the target at all times. The results point towards the possibility of using head direction as a model for visual attention in the shape of a cone. The users’ head direction was a good indicator of where they put their attention, making it a valuable tool for developing augmented reality applications for head-mounted displays and smart glasses. By only using head direction, a software developer can measure where most of the users’ attention is put and hence optimize the application according to this information.

Abstract [sv]

Följerörelser är det som sker när ögonen noggrant följer ett objekt i rörelse. Följerörelser kan uppnås med ett stationärt huvud, men generellt används även huvudet för att följa det visuella målet. Ögonen och huvudet delar en vestibulär koordineringsmekanism som är aktiv under följerörelser och därför kan enbart huvudrörelser avslöja mycket om var en person har sin uppmärksamhet.För att undersöka samspelet mellan ögonen och huvudet gjordes en applikation för ett augmented reality headsetet Magic Leap. Applikationen samlade in data på ögonrespektive huvudrörelser. Den insamlade datan analyserades med hjälp av visualiseringar för att hitta förhållanden inom ögon-huvud koordinationen.Användarstudier utfördes och ögonen visade sig vara väldigt exakta och huvudets riktning var hela tiden i närheten av målet. Resultatet pekar mot möjligheten att använda huvudriktning som en modell för visuell uppmärksamhet i formen av en kon. Användarnas huvudriktning var en bra indikator på var de hade sin uppmärksamhet, vilket gör den till ett användbart verktyg för utveckling av augmented reality applikationer för headsets och smartglasögon. En mjukvaruutvecklare kan mäta var användarnas uppmärksamhet dras genom att använda huvudriktningen och kan därmed optimera applikationen utefter den informationen.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 12
Series
TRITA-EECS-EX ; 2019:454
Keywords [en]
Augmented reality; Eye tracking; Smooth pursuit;
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-254999OAI: oai:DiVA.org:kth-254999DiVA, id: diva2:1337223
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-07-12 Created: 2019-07-12 Last updated: 2019-07-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1581 kB)26 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1581 kBChecksum SHA-512
9e1364725ea97e56bc7fb618b1e408da613d431dd79278024e27d1614b6dd60406a45d22b05757849cf05923e8ae340e0a6e3e419544f322ef5f8f780cb31e4f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS)
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 26 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 69 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf