Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Addressing intersection artifacts on textured, geometrically rendered vector data in 3D applications
KTH, School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS).
2019 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

There exist various methods to render vector data in 3D applications. One such method is to render the data geometrically, where polyline data is tessellated into some geometry that is rendered on top of the 3D terrain. Having explicit access to the line geometry is valuable to applications that demand high visual quality, as it enables applying various effects to the line data. However, a prominent visual artifact in geometrically rendered line data occurs around intersections, where it is hard to render lines seamlessly. In this thesis paper I present a method that is aimed to address this issue. By generating explicit geometry for line intersections, and by enforcing several restrictions on the design of the applied textures, the proposed method ensures seamless rendering of textures over complex intersections, including intersections that adjoin lines with different textures assigned to them. To ensure minimal performance overhead at runtime the proposed method computes all the required geometry offline, and stores it in a static vertex buffer on the GPU. At runtime a separate index buffer is generated, which is used to reference the vertices required to generate the appropriate geometry. Finally, the proposed method supports interactively assigning textures to line data at runtime, which could for example enable filtering and focusing of vector data. Empirical measurements are provided for runtime performance, these measurements show that the performance overhead introduced by the method is reasonably small, making the proposed method a feasible addition to interactive systems. A qualitative comparison is used to validate the visual results, where examples show successful rendering of several intersections that include a variety of textures. The proposed method paves the way for possible future work, for example in defining a taxonomy of textures, along with a set of rules describing how each group of textures should be drawn at intersections.

Abstract [sv]

Det finns olika metoder för att rendera vektordata i 3D-applikationer. En sådan metod är att rendera datan geometriskt, där polylinje data är tessellerade till geometri som renderas ovanpå en 3D-terräng. Att ha explicit tillgång till linjens geometri är viktigt för applikationer som kräver hög visuell kvalité, eftersom det möjliggör tillämpning av olika effekter på linjedatan. En framträdande visuell artefakt i geometriskt renderad vektordata sker runt korsningar, där det är svårt att göra linjerna sömlösa. I den här uppsatsen presenterar jag en metod som syftar till att ta itu med denna fråga. Genom att skapa specifik geometri för linjekorsningar, och genom att tillämpa flera begränsningar på utformningen av de applicerade texturerna, säkerställer den föreslagna metoden smidig rendering av texturer över komplexa korsningar, inklusive korsningar som angränsar linjer med olika texturer tilldelade dem. För att säkerställa minimal påverkan prestanda vid körning beräknar den föreslagna metoden all nödvändig geometri offline och lagrar den i en statisk vertexbuffer på GPU:n. Vid körningen genereras en separat indexbuffer som används för att referera till de vertricer som krävs för att generera lämplig geometri. Den nämnda metoden stödjer interaktiv tilldelning av texturer till linjedata vid körning, vilket exempelvis kan möjliggöra filtrering och fokusering av vektordata. Empiriska mätningar ges för prestanda, och dessa mätningar visar att metodens påverkan på prestanda är relativt liten, vilket gör den föreslagna metoden till ett genomförbart tillägg till interaktiva system. En kvalitativ jämförelse används för att validera de visuella resultaten, där exempel visar en lyckad rendering av flera korsningar som innehåller en mängd olika texturer. Denna metod banar vägen för eventuellt framtida arbeten, till exempel vid definitioner av texturernas taxonomi, tillsammans med en uppsättning regler som beskriver hur varje grupp av texturer ska dras vid korsningar.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 61
Series
TRITA-EECS-EX ; 2019:438
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-254956OAI: oai:DiVA.org:kth-254956DiVA, id: diva2:1336752
Subject / course
Computer Science
Educational program
Master of Science - Computer Science
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-07-10 Created: 2019-07-10 Last updated: 2019-07-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(6486 kB)18 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6486 kBChecksum SHA-512
0c07b8b9e41b3e9f36f8d6d51493001db391917c46eca03782f09043d036668df6512b5a0193f066b162a6033ec5ef4efe4098ef1abcb8327da5cebbd520535f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS)
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 18 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 54 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf