Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
A knowledge-based perspective on VR applications in the New Product Development process.: An exploratory case study
2019 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

In order to sustain and compete in the globalized market, firms are in the continuous development of their new product development (NPD) process. Multiple researchers have studied how to achieve a well-functioning process, by developing theories and capturing its characteristics with models. As a result of the technological revolution, firms and researchers have acknowledged the potential benefits of technologies, and adopted them into NPD processes. Virtual reality, as one of the emerging technologies, has been highlighted by its benefits based on its immersive characteristics. Present studies argue for virtual reality of being an aiding tool in terms of cost and time reduction during the development process. By acknowledging its already defined benefits in previous literature, this thesis adopts a knowledge perspective and pursues benefits of VR as a tool for communicating knowledge. Thus, exploring how it could be used within the NPD process, with the purpose of aiding the communication. During the thesis an exploratory case study was performed by making observations and conducting 11 interviews with actors involved in the NPD process of the focal company. The findings highlighted that with the preexisting tools (CAD-systems & physical prototypes), the communication during concept/product development and alignment meetings was often ambiguous. Moreover, we identified knowledge asymmetry between actors in the NPD process as the main communication barrier, contributing to increased ambiguity. Lastly, the results motivated the use of virtual reality, as an aiding tool for improving knowledge transfer and reducing knowledge asymmetry by easing communication of in-depth factual and procedural knowledge between departments, domains, through visualizations of concepts and products throughout the NPD process. Thus, reducing ambiguity. The thesis, therefore, concludes that virtual reality can be used as a visualizing communication tool within the front-end phase and throughout the formal NPD.

Abstract [sv]

För att kunna upprätthålla och konkurrera på den globaliserade marknaden är företagen i en kontinuerlig utveckling av sina produktutvecklingsprocesser. Flera forskare har studerat hur man uppnår en väl fungerande process genom att utveckla teorier och fånga dess egenskaper i modeller. Som ett resultat av den tekniska revolutionen har företag och forskare erkänt de potentiella fördelarna med teknik och antagit dem i nya produktutvecklingsprocesser. Virtuella teknologier, som en av de framväxande teknologierna, har blivit uppmärksammad på grund av dess fördelar baserad på dess uppslukande egenskaper. Nuvarande studier argumenterar för den virtuella teknologin som ett hjälpmedel när det gäller kostnads- och tidsreduktion under utvecklingsprocessen. Genom att erkänna dess fördelar, antar denna avhandling ett annat tillvägagångssätt, genom att studera det som ett kommunikationsverktyg. Således genom att utforska hur det kan användas inom produktutvecklingsprocessen, med syfte att hjälpa kommunikationen. Författarna till uppsatsen genomförde en undersökande fallstudie genom att göra observationer och genomföra 11 intervjuer. Resultaten lyfte fram att med de tidigare befintliga verktygen (CAD-system och fysiska prototyper) uppträdde tvetydighet under tekniska möten och vid konceptutvärdering. Dessutom var kunskapsasymmetri identifierad som huvudbarriär för kommunikation och bidrog till tvetydighet. Slutligen motiverade resultaten användningen av virtuell teknologi genom produktutvecklingsprocessen, som ett hjälpmedel för att överbrygga kunskapsasymmetri genom att underlätta kommunikation av djup, saklig- och procedurkunskap för problemlösning, mellan kunskapsdomäner, genom visualisering av koncept och produkter. Detta identifierades som en möjlighet för att reducera tvetydighet. Uppsatsen fastställer att den virtuella teknologin kan användas som ett visualiserande kommunikationsverktyg inom front-end-fasen och genom hela formella produktutvecklingen.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 52
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-73502OAI: oai:DiVA.org:kau-73502DiVA, id: diva2:1335693
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-07-10 Created: 2019-07-06 Last updated: 2019-07-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1280 kB)11 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1280 kBChecksum SHA-512
becb6f955ba96dbab3170bcc5d87f6240ee4b230ccda0ea4cefecedf2af38f3c9bffe05609804f5054c4439e6ace16b9899bac028347fb13b4ace97e39d8052f
Type fulltextMimetype application/pdf

Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 11 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 29 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf