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Der wohltemperierte Erzähler: Die Gewalt ambivalenter Erzählung in Heinrich von Kleists „Die Heilige Cäcilie oder Die Gewalt der Musik"
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Film and Literature. (LNUC Intermedial and multimodal studies, IMS)ORCID iD: 0000-0003-2795-7120
2019 (German)In: German Life and Letters, ISSN 0016-8777, E-ISSN 1468-0483, Vol. 72, no 3, p. 279-296Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]

The article approaches the violent potential of music in Kleist’s short story “St Cecilia, or The Power of Music” by exploring intermedial references to music. How is music connected not only to power but also to violence? Which characteristics of music (and by the language used to describe it) are highlighted in this process? In the story, music appears less as sonority and more as bodily experience and therefore, the experience of music and of violence become ambiguous and difficult to tell apart. As a result, all dichotomies, in which music and violence usually are firmly integrated, such as body and spirit, order and chaos, pleasure and pain, male and female, start to oscillate. The narrator equalizes these perceived dissonances by adding further inconsistencies, in a similar way to tempered tuning that slightly compromises the intervals of just intonation. The ambiguous relation of music, violence and power is not be solved; the ambivalent tension it creates performatively demonstrates the manipulative power of language.

Abstract [de]

Dieser Artikel nähert sich der Frage, welche Gewalt der Musik in Kleists „Die Heilige Cäcilie oder Die Gewalt der Musik“ eingeräumt wird aus intermedialer Perspektive. Wie werden die intermedialen Bezüge zur Musik sprachlich hergestellt und welche Eigenschaften der Musik werden durch die Verknüpfung mit Gewalt hervorgehoben? Die Tatsache, dass Musik in der Erzählung weniger als klangliches, sondern als körperliches Erlebnis erscheint, stellt im Text eine Verbindung zur Erfahrung direkter Gewalt her. Diese Ambiguität von Musik- und Gewalterfahrung untergräbt noch weitere dichotomische Strukturen im Text, wie Körper und Geist, Ordnung und Gewalt, Genuss und Schmerz, männlich und weiblich, die zu oszillieren beginnen. Die hieraus entstehenden Dissonanzen überspielt der Erzähler durch gezielte Unstimmigkeiten, seine Rolle ähnelt hierin der temperierten Stimmung in der Musik. Die ambivalente Darstellung von Gewalt und Musik in der Erzählung lässt sich folglich nicht lösen. Sie wird performativ im Text genutzt, um Macht und manipulative Gewalt der Sprache zu demonstrieren.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. Vol. 72, no 3, p. 279-296
Keywords [en]
Heinrich von Kleist, music, violence, ambivalence, narrator, comparative literature, intermediality, word and music
Keywords [de]
Heinrich von Kleist, Musik, Gewalt, Ambivalenz, Erzähler, vergleichende Literaturwissenschaft, Intermedialität
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature; Humanities, German literature
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-85374DOI: 10.1111/glal.12232ISI: 000471699300003OAI: oai:DiVA.org:lnu-85374DiVA, id: diva2:1325074
Available from: 2019-06-14 Created: 2019-06-14 Last updated: 2019-08-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

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File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 538 kBChecksum SHA-512
a56ca2e8b400bdba197ce29d4e333713164713d12d72e0d38fcaa041ca8c2c8a1156acc9965a9e9b279e6e4ff73b91283f714190fbe66b8bf7a6b8358b76590d
Type fulltextMimetype application/pdf

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By author/editor
Schirrmacher, Beate
By organisation
Department of Film and Literature
In the same journal
German Life and Letters
General Literature Studies

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