Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dags att spela igen!: Målinriktad återkopplings påverkan på sekundära mål i datorspel
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Time to play again! : Goal-oriented feedback’s impact on secondary game objectives (English)
Abstract [sv]

Detta arbete har i syfte att analysera den påverkan målinriktad feedback har på spelarens fokus gentemot sekundära spelmål. I arbetet presenteras studier kopplade till sekundära måls påverkan på en spelares upplevelse samt forskning om olika former av feedback och dess användningsområden. Slutsatserna kopplade till de sekundära spelmålen visade att de både kan skada och förgylla spelupplevelsen. Arbetet sammanställer slutsatserna med forskningen om feedback för att analysera om de tillsammans kan ge ett nytt resultat.

För att besvara frågeställningen utvecklades två versioner av ett spel, ett med målinriktad feedback och ett utan. Undersökningen gick ut på att granska försöksdeltagare som testade spelen och analysera de skillnader och likheter de olika grupperna uppvisade.

Resultatet från arbetet visade att målinriktad feedback kan påverka spelares fokus på sekundära spelmål genom att öka deras motivation gentemot dem, men att spelares mottaglighet av målinriktad feedback skiljer sig beroende på typen av feedback och hur den implementeras.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 42
Keywords [sv]
sekundära mål, återkoppling, motivation, frustration, spelmål, belöning 
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17061OAI: oai:DiVA.org:his-17061DiVA, id: diva2:1324278
Subject / course
Informationsteknologi; Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming; Computer Game Development - Design
Presentation
2019-06-04, G104, Högskolan i Skövde, Skövde, 09:01 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-17 Created: 2019-06-13 Last updated: 2019-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1045 kB)10 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1045 kBChecksum SHA-512
4c70128e3697cea8a5ad4f6a2998e11cbb586d6851da1dd7d4409e4ecec11af110599bced407b9d51d7ecbad25be59984b19c51e4bc09f152a5ac83ad0685b54
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hedström, OlofRisberg, Henrik
By organisation
School of Informatics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 10 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 79 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf