Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur presterar ett artificiellt neuralt nätverk gentemot sökalgoritmen alpha-beta pruning i spelet Othello?: Jämförelse av ANN system och ABP system på spelet Othello
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
How well does an artificial neural network perform compared to the search algorithm alpha-beta pruning in the game of Othello? : Comparison of ANN system and ABP system in the game Othello (Swedish)
Abstract [sv]

Deterministiska turbaserad tvåspelarspel är ett område som används inom AI forskning för att jämföra AI system. Detta arbete fokuserar på att jämföra teknikerna artificiell neuralt nätverk och alpha-beta pruning i spelet othello. Arbetet undersökte hur dessa tekniker presterar i relation till beräkningstiden.

Othello positionerna representeras i en 8 x 8 matris som teknikerna använder för att hitta det optimala draget. Systemen värderades enligt en definierat metod som använder ett befintlig AI system för othello Edax. De testades på 154 othello partier med 77 stycken förbestämda startpositioner. Nätverket tränades med inlärningsdata som bestod av drag från professionella othello matcher och från Edax.

Resultatet visade att ABP systemen värderades linjärt mot exponentiell beräkningstid medans ANN systemen värderades konstant mot linjär beräkningstid. Resultatet av ANN systemen tyder på att inlärningsdatan är bristande. Framtida arbete bör använda mer och bättre inlärningsdata.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 34
Keywords [sv]
ANN, ABP, AI, Othello, Beräkningstid
National Category
Computer Sciences Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17011OAI: oai:DiVA.org:his-17011DiVA, id: diva2:1322522
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-13 Created: 2019-06-10 Last updated: 2019-06-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Slutrapport(877 kB)8 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 877 kBChecksum SHA-512
e2507b1e02493392f38beff7a338f65cf6ddba57bd6232069a8720253d5542a50e5ae0878be066c0fcf37a6bfc75eb20db76a37624432eb552032688b7c307bf
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Rosenquist, Emil
By organisation
School of Informatics
Computer SciencesComputer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 8 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 46 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf