Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dynamisk Kollisionsundvikande I Twin Stick shooter: Hastighetshinder och partikelseparation
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Dynamic collision Avoidance In A twin stick shooter : Velocity Obstacle and particle seperation (English)
Abstract [sv]

I examensarbetet jämförs undvikande av kollision och tidsefektivitet mellan det två metoderna hastighetshinder och partikelseparation i spelgenren Twin stick shooter. Arbetet försöker besvara frågan: Hur skiljer sig undvikandet av kollision och tidseffektiviteten mellan metoderna hastighetshinder och partikelseparation, i spelgenren twin stick shooter med flockbeteende? För att besvara frågan har en artefakt skapats. I artefakten jagar agenter en spelare medan agenterna undviker kollision med andra agenter, dock eftersträvar agenterna att kollidera med spelaren. I artefakten körs olika experiment baserat på parametrar som har ställts in. Varje experiment körs en bestämd tid och all data om kollisioner och exekveringstid för respektive metod sparas i en textfil.   Resultatet av experimenten pekar på att partikelseparation lämpar sig bättre för twin stick shooters.  Hastighetshinder kolliderar mindre men tidsberäkningen är för hög och skalar dåligt med antal agenter. Det passar inte twinstick shooter då det oftast är många agenter på skärmen.  Metoderna för undvikandet av kollision har användning till radiostyrda billar och robotar, samt simulation av folkmassa.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 38
Keywords [sv]
Autonoma Agenter, Styrbeteenden, undvikande av kollision
National Category
Computer Vision and Robotics (Autonomous Systems)
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-16990OAI: oai:DiVA.org:his-16990DiVA, id: diva2:1321512
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-10 Created: 2019-06-08 Last updated: 2019-06-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1619 kB)16 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1619 kBChecksum SHA-512
296ef79aa792c49f05f58a658c671c7379d0b6e6690c0e3894ed365c29bd32c94ea873cd9878e98c01221e818105001b76e517803cc0d2898d18f18df67ff93a
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Bengtsson, Björn
By organisation
School of Informatics
Computer Vision and Robotics (Autonomous Systems)

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 16 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 128 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf