Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mode & Barn
University of Borås, Swedish School of Textiles.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Fashion & Children : How the fashion industry effects children. (English)
Abstract [sv]

Det blir allt vanligare idag att de stora modehusen skapar barnkollektioner. Internationellt sätt har nästan varje stor designer redan gett sig in på barnklädesmarknaden. Jag valde dock att inte fokusera på den internationella marknaden utan undersöka hur den såg ut i Sverige med svenska modeföretag som hade olika positioner. Jag plockade ut ett antal märken som skiljde sig markant i målgrupp. Företagen jag har valt att ha med till studien är Acne, KappAhl och Polarn O. Pyret. KappAhl är ett stort modeföretag som riktar sig till herr, dam och barn. Företaget är inte mer nischade än att deras kläder ska hålla låga priser. KappAhl har en populär barnkollektion som de driver likt deras andra kollektioner starkt framåt. Polarn O. Pyret däremot har en helt annan bakgrund där de endast är fokuserade på barnmode. Det startade som ett barnklädesmärke och har inte kommit med några andra kollektioner än att de tillverkar en del mammatröjor i randigt som är deras signum för kläderna. Acne är intressant då företaget ligger i en helt annan prisklass och skiljer sig i målgrupp till skillnad från de föregående två företagen. Att jämföra de olika företagens inriktningar var intressant och lärorikt, att kunna analysera deras egna tankar och idéer kring en bransch om mode för barn. Det kändes som att rapporten inte riktigt fick sitt syfte förrän den psykologiska debatten sammanvävdes i studien. Hur man klär sina barn är en personlig smaksak och har troligtvis inga direkt negativa effekter i små åldrar. Däremot kan man ifrågasätta dagens medier inom barnmode då allt mer reklam riktas mot barn. Artiklar i modemagasin som lyder ”såhär ska barnen se ut i vår” låter egentligen mer som direktiv riktat mot föräldrarna. Allt fler framförallt unga tjejer har också tagit efter de stora modebloggerskorna och man kan se att i redan väldigt unga åldrar bloggar 12 åriga tjejer om hur man ska se ut i vår och vad som gäller. Kopplingen blir mellan hur modeföretagen själva ser på industrin och vad de själva anser att de har för ansvar gentemot de väldigt unga tjejerna. Debatten kring att barn ska få vara barn blir aktuell och detta försöker jag påvisa och genom att väva samman en rapport om vem som egentligen anser sig bära ansvaret. Föräldrar och modeindustrin absolut, men finns det då egentligen något rätt och fel om dessa unga tjejer brinner för mode. Det är meningen att studien skall göras så objektiv som möjligt, då slutsatsen av studien inte ska påvisa vad som är rätt eller fel utan diskutera de olika respondenternas svar kopplat till hur vi människor utvecklas under barnsåren. Analysen av modeföretagens arbetssätt, psykologi och samhällets påtryckningar vidareutvecklade även det egna externa uppdraget. These days almost every great designer makes clothing for kids. On the international market it’s much more common that every large design house has entered the kids wear market. They create mini collections for the youngest with a sense of fashion. But I chose to not focus on the international market and to look deeper into the Swedish market and the differences between Swedish brands. I chose three brands that points at different target groups. Acne, KappAhl and Polarn O.Pyret. KappAhl is a big fashion company that is addressed to men, women and children. The company is not more niche than that their clothes should maintain low prices. KappAhl makes popular kids wear as they run, like their other collections strongly. Polarn O. Pyret has a completely different context in which they are only focused on children's fashion. It started as a company only focused on kids wear and has not suggested any other collections. Acne is interesting because it is located in a completely different price range and differ in the audience, unlike the previous two companies. To compare the different companies' approaches were interesting and instructive to analyze their own thoughts and ideas on an industry of fashion for children. It felt that the report had not quite got its order until the psychological debate interweaved in the study. How to dress their children is a personal matter of taste and has probably no direct adverse effects in small ages. Articles in fashion magazines that says "this is what your kids should wear this spring" sounds much more like directives targeted at parents. Particularly young girls have also entered the great fashion blogger market. Twelve year old girls talking about what to wear. The link is between how fashion companies themselves looking at the industry and what responsibility they have against these very young girls. The much more current debate surrounding that kids should be kids becomes an issue. What I try to show in the report is how the different companys consider themselves to be responsible. Parents and fashion industry certainly, but is there really no right or wrong about these young girls are passionate about fashion. It is intended that the study should be as objective as possible, then the conclusion of the study will not prove what is right or wrong without discussing the various IV respondents' answers to the way we humans develop during childhood. The analysis of the fashion business processes, psychology and social pressures further developed also its own external mission.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/Swedish School of Textiles , 2011.
Series
Kandidatuppsats ; 2011.14.11
Keywords [en]
mode, identitet, fashion, identity, tweenagers, cognitive psychology
Keywords [sv]
kognitiv utvecklingsteori
National Category
Economics and Business
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-20936Local ID: 2320/9576OAI: oai:DiVA.org:hb-20936DiVA, id: diva2:1312870
Note
Program: Textil produktutveckling med entreprenörs- och affärsinriktningAvailable from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(1878 kB)16 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1878 kBChecksum SHA-512
316b8d7053d6229172791141a25d34b63a498f79ca06ed40283e6055a59521b5ba2928da6ac42b7efe3d600b95fd0e47635433bfc9ea6b5f632354ec261b61c6
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Swedish School of Textiles
Economics and Business

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 16 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 8 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf