Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kopieringsskydd: Hur skapar vi balans mellan användare och näringsliv?
University of Borås, School of Business and IT.
University of Borås, School of Business and IT.
2010 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year))Student thesisAlternative title
Copyprotection : How do we create balance between users and the industry? (English)
Abstract [sv]

Den här studien ämnar försöka reda ut delar av konflikten mellan näringsliv och konsument när det kommer till kopieringsskydd av datorspel. I dagens samhälle så finns det stor debatt om olaglig fildelning och dess betydelse för näringslivet. Vi har tänkt oss att det måste finnas en bättre lösning på problemet än att utveckla bättre och bättre kopieringsskydd så vi tänkte försöka hitta skydd som skapar en balans mellan fördelar och nackdelar för näringsliv och konsument så att båda sidor gynnas ungefär lika mycket. Detta gör vi genom ett antal intervjuer med näringslivet och sedan ett antal intervjuer med konsumenter, vi kommer sedan att dra fram fördelar och nackdelar för båda parter för varje kopieringsskydd som vi har valt ut att testa. Vår huvudfokus ligger på balans och vi har använt oss av Grundad Teori för att få fram vår teori utifrån de intervjuer vi har haft. Studien slutar sedan i en genomgång för resultatet vi har kommit fram till. Resultatet för studien är att vi drog vissa slutsatser om olika kopieringsskydd och vi kom även fram till att det bra balanserat kopieringsskydd bör ha samma mängd fördelar och nackdelar för både konsumenter och utvecklare samtidigt som fördelarna ska vara så många som möjligt. Ett av de skydd som vi tittat på och vi sett att det passar bra in på detta är de skydd som presenteras som en tjänst för användaren som Steam.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Business and Informatics , 2010.
Series
Magisteruppsats ; 2010MI04
Keywords [en]
DRM, balans, datorspel
Keywords [sv]
kopieringsskydd, spelutvecklare
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-20036Local ID: 2320/6488OAI: oai:DiVA.org:hb-20036DiVA, id: diva2:1311970
Available from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(1030 kB)13 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1030 kBChecksum SHA-512
a07aa169b2500e1fcead3c902a6a87097184b99d38a3c7b7441c927244dfbcc3f5f29f8e59bcc3a3b6eb1d95b12073ac276c042715e2474d954f30753c7a9be8
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Business and IT
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 13 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 11 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf