Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Nöjesskattens betydelse för svensk nöjesindustri: En kartläggning av nöjesskatten och dess effekt på verksamheten Uddevalla Teater AB 1925-1939
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Political, Historical, Religious and Cultural Studies (from 2013).
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
The importance of the Entertainment tax for the Swedish Entertainment Industry : A mapping of the Entertainment tax and its effect on the business Uddevalla Teater AB 1925-1939 (English)
Abstract [sv]

Hösten 1919 i Sverige tillsattes en skatt som skulle beskatta nöjestillställningar. Dess främsta uppgift var att indriva intäkter till kommunkassan. Anledningen till denna skatts uppkomst var att Sverige stod med ekonomiska problem efter första världskrigets slut och behövde nu ta till vissa åtgärder för att stabilisera den igen. En av dessa åtgärder var att tillsätta nya skatter, vilket nöjesskatten, som den kom att kallas, var en av dem. Nöjesskatten är en så kallad punktskatt. En punktskatts uppgift är att indriva ökad inkomst till staten. Sijbren Cnossen diskuterar punktskatters påverkan i sin avhandling The Economics of Excise Taxation, han diskuterar främst varorna tobak och alkohol som har ”punktbeskattats”. Han diskuterar att specifika varor som tobak och alkohol fungerar att sätta punktskatt på just för att de är specifika och lätta att administrerar. I min undersökning har jag undersökt vad nöjesskatten som lag egentligen innebar och om det fanns några oenigheter till vilka nöjestillställningar som skulle beskattas. Nöjesskatten innebar att nästan alla form av nöjen som var aktuella första halvan av 1900-talet skulle beskattas, dit räknades inte bara teater utan även travkörning och luftballongsflygning. Det har även visat sig att det fanns en hel del oenigheter om vad som bör räknas som nöjestillställning alls, vad som trots att det var en nöjesställning inte borde beskattas och vad som borde beskattas men lägre än annat. Efter att ha identifierat nöjesskatten så valde jag att titta på hur en teater- och biografverksamhet handskades med den mellan perioden 1925-1939 och verksamheten jag valt är Uddevalla Teater AB i staden Uddevalla på Sveriges västra kust. Det visade sig att teatern i Uddevalla inte betalade nöjesskatten en enda gång under den perioden jag undersökt.

Abstract [en]

The autumn of 1919 in Sweden was added a tax which would tax entertainment. Its main task was to increase revenues for the municipality. The reason for this tax's rise was that Sweden was financially problematic after the First World War and now had to take some measures to stabilize it again. One of these measures was to add new taxes, which the Entertainment tax was one of them. The Entertainment tax is a so-called excise tax. An excise duty is to increase revenue to the state. Sijbren Cnossen discusses the effects of excise duties in his thesis The Economics of Excise Taxation, he mainly discusses the goods tobacco and alcohol that have been "punished". He discusses that specific goods such as Tobacco and Alcohol work to tax only because they are specific and easy to administer. I have investigated my investigation of what the Entertainment tax as a law really means and whether there were any disagreements to what entertainment events would be estimated. The Entertainment tax meant that almost every form of entertainment that was current first half of the twentieth century would be taxed, not only theater but also trafficking and air ballooning. It has also been shown that there was a great deal of disagreement about what should be considered as a state of entertainment at all, what a entertainment should not be taxed and what should be taxed but lower than anything else. After identifying the Entertainment tax I chose to look at how a theater and cinema business dealt with it between 1925-1939 and the business I chosed was Uddevalla Teater AB in the town of Uddevalla on Sweden's west coast. It turned out that the theater in Uddevalla did not pay the satisfaction tax one time during the period I investigated.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 33
Keywords [en]
The Entertainment tax, excise tax
Keywords [sv]
Nöjesskatt, nöjesskatten, nöjestillställningar, Uddevalla Teater AB, punktskatt
National Category
History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-71122OAI: oai:DiVA.org:kau-71122DiVA, id: diva2:1289434
Subject / course
History
Educational program
Secondary Education Programme: Upper-Secondary School: Swedish (330 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-02-18 Created: 2019-02-18 Last updated: 2019-02-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(367 kB)28 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 367 kBChecksum SHA-512
22f705b316dfcd9f8d4651c3ddda022f16a9f36f822f24695b9e4e1746f8de952f6830177d96df6d7b47a91a24d350047ca2662c201fcd25a13b02303ca7ae76
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Political, Historical, Religious and Cultural Studies (from 2013)
History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 28 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 86 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf