Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att interagera med 3D-objekt i en förstärkt verklighet
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, Faculty of Science & Engineering.
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, Faculty of Science & Engineering.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10,5 credits / 16 HE creditsStudent thesisAlternative title
To interact with 3D objects in augmented reality (English)
Abstract [en]

Augmented reality (AR), eller förstärkt verklighet, är variation av virtuell verklighet. AR är ett relativt nytt medium och har på senare tiden blivit allt vanligare i applikationer för mobilen. Då AR är så starkt kopplat till den verkliga världen har det blivit allt vanligare att integrera 3D objekt som man kan manipulera. I och med att AR är ett så pass ungt medium har man inte satt alla riktlinjer än för hur utformningen av en AR-applikation ska se ut vilket, kan komma att resultera i vissa hinder. Ett sådant hinder som vi har sett är hur man fysiskt utför gester och interagerar med 3D objekt. Vi har därför valt att arbeta med hur man på ett så effektivt sätt som möjligt ska kunna utföra dessa interaktioner, då det idag inte finns någon riktigt standard och olika applikationer använder sig av olika gester för olika interaktioner, vilket inte är användarvänligt utan förvirrande. Med hjälp av teoretiska ramverk har vi fått förståelse för mediet och har även lagt en grund för den övriga studien. Vi har även utfört en kartläggning av interaktioner i redan existerande applikationer, vi har gjort en workshop med yrkesverksamma och ett användartest där vi har undersökt hur användaren själv vill utföra interaktionerna. Med hjälp av dessa har vi kommit fram till ett antal rekommendationer på gester som intuitivt kopplas till en särskild interaktion och särskilda interaktioner. Vi har även definierat problem kopplade till dessa.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 46
Keywords [en]
AR 3D interaktionsdesign interaktionsmönster förstärkt verkligehet
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-150549ISRN: LiU-ITN-TEK-G--18/004--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-150549DiVA, id: diva2:1242143
Subject / course
Graphics Design and Communication
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-08-27 Created: 2018-08-27 Last updated: 2018-08-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Att interagera med 3D-objekt i en förstärkt verklighet(692 kB)27 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 692 kBChecksum SHA-512
e61791d291ebbda55f315545310ff95dca255a6b4d1ac6a9aa2a3741ef726251a7d294f2e85c51b5092118837fd3efea6ffed5711fca10ce65cb6eb964799dba
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Dynewall, ToveJohansson, Ida
By organisation
Media and Information TechnologyFaculty of Science & Engineering
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 27 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 93 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf