Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Virtual Reality Data Visualization: Concepts, technologies and more
Halmstad University, School of Information Technology.
Halmstad University, School of Information Technology.
2018 (English)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Data Visualization (DV) can be seen as an important tool for communication and data analysis. Especially when huge amounts of data are involved, visual representation of data can facilitate observation of trends and patterns as well as understanding. Currently, two dimensional displays are mainly used for Data Visualization, both in two and three dimensions (2D and 3D). However, two dimensional displays are limited in terms of 3D visualization because they do not allow for true sense of depth and do not cover the observer’s full Field Of View (FOV). An alternative approach is to use Virtual Reality (VR), which provides an immersive and interactive 3D environment. VR has been mainly used for gaming and simulated training. However, other areas are now emerging because VR technologies became relatively affordable. For example, one possibility is to explore VR for DV and this was the main goal of this project. To accomplish that, a literature study was performed to identify terminologies and definitions, hardware and software technologies, techniques and examples in the fields of DV and VR. In addition, in order to exemplify DV through VR, a prototype system was implemented using Unity 3D, a leading engine for VR. To visualize the developed VR environment, a HTC Vive Head Mounted Display (HMD) was used. The developed prototype system can display data from a local dataset in a scatter plot with three axis in VR. In the virtual environment created by the system, the user can select the attributes in the dataset to be displayed by the 3D scatter plot. Once the data is plotted, the user can use the handheld joystick to move, rotate, tilt and scale the scatter plot. Achieved results indicate immersion and interaction as the main perceived benefits of DV using VR.

Abstract [sv]

Datavisualisering (DV) kan ses som ett viktigt verktyg för kommunikation och dataanalys, speciellt när stora mängder data behandlas. Visuell representation kan främja observationen av trender och mönster samt förståelsen av datan. För närvarande används tvådimensionella displayer huvudsakligen för datavisualisering, både i två och tre dimensioner (2D och 3D). Emellertid är tvådimensionella displayer begränsade i 3D-visualisering eftersom de inte möjliggör äkta djupseende, och täcker inte observatörens fulla synfält (Field Of View (FOV)). Ett alternativ tillvägagångssätt är att använda Virtual Reality (VR), vilket tillhandahåller en omslutande och interaktiv 3D-miljö. VR har huvudsakligen används för spel och simulerad träning. Däremot börjar nya användningsområden uppstå då VR teknologin har blivit mer prisvärd. Ett användningsområde är VR för DV, vilket var det huvudsakliga syftet för det här arbetet. För att uppnå syftet utfördes en litteraturstudie för att identifiera teknologier och definitioner, hårdvaru- och mjukvaruteknologier, tekniker och exempel inom området av DV och VR. Dessutom, för att exemplifiera DV genom VR, utvecklades ett prototypsystem. Vilket implementerades genom  Unity 3D, en av de ledande spelmotorerna. För att visualisera den utvecklade VR-miljön användes ett HTC Vive Head Mounted Display (HMD). Den utvecklade prototypen kan visualisera data från ett lokalt dataset genom ett spridningsdiagram med 3 axlar, i VR. I den virtuella miljön som skapas av systemet tillåts användaren att välja attribut från datasetet för att sedan visualisera dessa genom det tredimensionella spridningsdiagrammet. När datan väl är visualiserad, kan användaren använda de handhållna kontrollerna för att flytta, rotera, luta och skala grafen. Uppnådda resultat indikerar på omslutning och interaktion som de huvudsakliga fördelarna av DV genom VR.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 43
Keywords [en]
Virtual Reality, VR, Data Visualization
National Category
Computer and Information Sciences Computer Engineering Software Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hh:diva-37222OAI: oai:DiVA.org:hh-37222DiVA, id: diva2:1222037
External cooperation
Capgemini
Subject / course
Computer science and engineering
Educational program
Computer Engineer, 180 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-21 Created: 2018-06-20 Last updated: 2018-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(12873 kB)28 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 12873 kBChecksum SHA-512
49effaa0994c564853448b0a416914c8c13c65f9a7fd409db64e5b9a1df8d3706754a34da700e0402cd7c85025141c9110cf4e9fd45d4e1d805631aeb67db531
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Information Technology
Computer and Information SciencesComputer EngineeringSoftware Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 28 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 49 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf