Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Datorspelsprogrammering: Virtuella rum och betydelsen av informellt lärande
University of Arts, Crafts and Design, Department of Visual Arts and Sloyd Education.
2018 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Computer Game Programming : Virtual spaces and the importance of informal learning (English)
Abstract [sv]

Idag lever vi ett teknologiskt samhälle där det mesta är uppbyggt av koder. Nästan alla har en dator, mobiltelefon eller en surfplatta som vi använder oss av i våra vardagssysslor eller i arbetsrelaterade miljöer. Programmering var bara för några år sedan något främmande och en ganska udda grej i samhället. Idag är det en viktig kunskap och programmering stärker det datalogiska tänkandet och förmågan att lösa problem. Syftet med den här undersökningen handlar om hur jag ville undersöka hur spelprogrammering används på Tekniska museet som en pedagogisk resurs. Jag ställde frågan hur kan pedagoger använda sig av deltagandekulturer, det kollaborativa lärandet samt av det informella lärandet med hjälp av digitalisering och programmering? De teorier jag använder mig av i denna uppsats är digital literacy, lärande ur ett sociokulturellt perspektiv och det informella lärandet. Denna studie bygger på en kvalitativ undersökning. Det består av kursdeltagarnas skriftliga utvärderingar, intervjuer samt ett undersökande gestaltande arbete i programmeringsmiljö.  Jag har genomfört en enkätundersökning. I min undersökning har jag fått syn på hur viktigt och aktuellt det är med det informella lärandet samt hur man kan jobba med programmering på Tekniska museet. Att programmering går att jobba med i bildämnet på flera olika sätt och att det går att kombinera med andra ämnen i skolan. Den största utmaningen är att få pedagoger och lärare att förstå vad programmeringsspråk är och vad kodning gör i vårt samhälle.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 27
Keywords [sv]
Programmering, datalogiskt tänkande, 3D programmering och programmeringsdidaktik
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:konstfack:diva-6377OAI: oai:DiVA.org:konstfack-6377DiVA, id: diva2:1219868
Educational program
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Bild och media
Presentation
2018-05-29, IBIS BI1, LM Erikssonsväg 14, Stockholm, 14:45 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-20 Created: 2018-06-18 Last updated: 2018-06-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(974 kB)15 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 974 kBChecksum SHA-512
94159a290874206cd3eb9f91a7d98a3c4307f57a81e3e9c361dbfc264fdf1390320adab758ebeb1b68adbf0f9fe0e35158d3da68706ecc3edc1b884513465e0c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Visual Arts and Sloyd Education
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 15 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 71 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf