Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
VR-tjänsters utmaningar och möjligheter för samskapande inom hustillverkningsbranschen
Luleå University of Technology, Department of Computer Science, Electrical and Space Engineering.
Luleå University of Technology, Department of Computer Science, Electrical and Space Engineering.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Den här studien syftar till att undersöka VR-tjänsters utmaningar och möjligheter för samskapande av olika varianter av hus inom hustillverkningsbranschen. Genom teoretiska studier och kvalitativa intervjuer har riktlinjer för hur företag kan använda VR-tjänster för samskapande framträtt. De teoretiska områden som främst har behandlats är den tjänstedominanta logiken, innovationsprocessen, samskapande samt VR. Sex intervjudeltagare medverkade i intervjuerna. Dessa var i åldrarna 25–26 år, hälften var män, hälften var kvinnor. Det visade sig att deltagarna hade liten eller till och med ingen erfarenhetav VR sen tidigare.

Studien visar att företag som ämnar använda sig av VR-tjänster för samskapande bör tänka på att tjänsten måste uppfylla vissa incitament och fördelar som bland annat handlar om att tjänsten måste vara kreativ och inspirerande för att ge så kallade nöjes- och lustfördelar, ge möjlighet till att utföra förändringar av ett virtuellt hus på ett unikt sätt, men även att deltagande i tjänsten i vissa fall även kan kräva någon form av kompensation för attanvändarna ska delta i samskapande. Det kan även krävas en tjänst som är kopplad till VR-tjänsten för att samskapande ska fungera på bästa sätt. Det finns potential för företag attanvända sig av VR-tjänster för att samskapa tillsammans med kunder, men det kan ännu komma att dröja innan användningen av liknande tjänster är utbredd och ett måste för företag att satsa på.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 39
Keywords [sv]
Samskapande, virtuell verklighet, tjänster, VR, innovationsprocessen, tjänsteinnovationsprocessen, tjänstedominanta logiken, virtuell kundmiljö, virtuella världar, DART-modellen, Innovation Jams, Innovationstävling, incitament.
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-69478OAI: oai:DiVA.org:ltu-69478DiVA, id: diva2:1217899
Subject / course
Student thesis, at least 15 credits
Educational program
Social Informatics, bachelor's level
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-18 Created: 2018-06-13 Last updated: 2018-06-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2187 kB)7 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2187 kBChecksum SHA-512
3af9b12b6976f79e362a9a03d82bc8a319291dcf2d24ac705457b4a33f32e39561ebbdf227a9accbee31fb2538a267b506d3bd5b6671eb1d3301a52801732f07
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hjelm, ChristofferJärvinen, Per
By organisation
Department of Computer Science, Electrical and Space Engineering
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 7 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 32 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf