Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Nöje i ARPG: Sambandet mellan nöje och förutsägbarhet i karaktärsprogressionen i ARPG genren.
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Enjoyment in ARPG : The correlation between enjoyment and predictability in character progression in the ARPG genre (English)
Abstract [sv]

Det här arbetet ämnar att undersöka huruvida förutsägbarheten inom karaktärsprogressionen i ett ARPG påverkar en nybörjares flow, något som kan vara användbart för spelutvecklare som vill göra sina spel lättare att sätta sig in i för nya spelare. För att undersöka detta skapades en artefakt som är en modifierad nivå till spelet Torchlight 2 (Runic Games 2012). Denna artefakt består av två versioner där det enda som skiljer dem åt är hur spelaren får välja förmågor: i den ena får spelaren tillgång till all information direkt i början, medan spelaren i den andra får så lite information om varje val som möjligt. Dessa två versioner spelades av 5 deltagare var, som både observerades under genomspelningen och intervjuades om deras spelupplevelse. Resultatet av dessa genomspelningar utvärderades i en jämförande analys som pekade på att det fanns tendenser till att informationsmängden som presenteras kan påverka spelarens flow, men att inga slutsatser om förutsägbarhetens inverkan kunde dras.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 62
Keywords [sv]
ARPG, Nöje, Förutsägbarhet, Flow
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15390OAI: oai:DiVA.org:his-15390DiVA, id: diva2:1214842
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-18 Created: 2018-06-07 Last updated: 2018-06-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1023 kB)0 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1023 kBChecksum SHA-512
d6453bb15af96ea61ef206b2566c43ee44b3dadd17ea9f44fb21095a2c48905e40d014e737c3e8735e2958eac99ad4dd843b75a84e2d8605a018b3c96e945dcb
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Johansson, AndersMalmevik, Jonas
By organisation
School of Informatics
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 8 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf