Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Experiencing Rooms: - tale of two pathos(es)
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Architecture.
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Architecture.
2018 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Tolkade Upplevelser (Swedish)
Abstract [en]

Experiences, narratives and architecture are seemingly connected; therefor this thesis project attempts to explore the transformation of emotions and impressions from an ‘artwork’ into architectural components and sequences of spaces. Our “artwork” and generator for this thesis has been the film The Square by Ruben Östlund. It is not a “complete/regular” suggestion on a certain site with a solved program; we have instead chosen to see this project as an investigation and a sketching process, a fundamental research. Our starting point has been based in our common interest for the perception and we wanted to explore how we as architects could bring out rooms through intuitive feelings and methods. The interest around how architecture just like anything else is interpreted different between persons and how many variations it can create, how we as architects work with creating for other people and how our intention rarely ends up being the final result.

 

-How can the understanding and translation of experiences be made with architectural elements when only having the experience to generate from?

-How can the narrative be transformed from one tale to another?

-How can interpretations from two architects meet/unite in a creation for people to experience something new in?

This thesis started with 10 methods where different subjects as for example: “direction, dramaturgy or spatiality” where analyzed and represented. These methods was for us a way to test what we could find in this movie to continue build something upon. These methods where made week after week and we had not set them out from the start, they came as the process begun. The building or series of rooms we now have created is what we would like to call the 12th method, also a test and part of the process of searching for translation.

What we have chosen to work with in terms of film is the cutting. We have interpreted and translated the director Ruben Östlunds way of cutting into architectural means. We have assembled theses 14 rooms with: straight cuts, association cuts and juxta positioning.

This project is two interpretations interwoven into one building, a monument of our so to say mental rooms generated from the same starting point/generator. The different scenes have evoked different feelings and impacts on us and have been translated into 14 rooms.

Abstract [sv]

Upplevelser, berättelser och arkitektur är märkbart kopplade till varandra. Därför försöker detta examensarbete att omvandla känslor och intryck från ett ”konstverk” till arkitektoniska komponenter och rumsligheter. Vårt ”konstverk” och generator i detta examensarbete har varit filmen The Square av Ruben Östlund. Vi har valt att se detta projekt som en undersökande skissprocess. Vår utgångspunkt har varit baserat i vårt gemensamma intresse för tolkning och varseblivning och vi ville undersöka hur vi som arkitekter kunde ta fram rum genom intuitiva känslor och metoder. Intresset kring hur arkitektur precis som allt annat tolkas olika mellan personer och hur många variationer det kan skapa, hur vi som arkitekter arbetar med att skapa för andra människor och hur sällan vår första intuition blir slutresultatet.

 

- Hur kan förståelsen och översättningen av erfarenheter göras med arkitektoniska element när man endast har upplevelsen att generera från?

- Hur kan ett narrativ bli transformerad från en berättelse till en annan?

- Hur kan tolkningar från två arkitekter mötas rumsligt i något för andra människor att uppleva i?

 

Detta examensarbete började med 10 metoder där olika ämnen som t.ex. riktning, dramaturgi och rumslighet analyserades och representerades. Dessa metoder var för oss ett sätt att testa vad vi kunde hitta i den valda filmen och fortsätta bygga något på. De valda metoderna, som genererades vecka efter vecka var inte förutbestämda från start utan de formades intuitivt när processen påbörjats. Den byggnad eller serie av rum som vi skapat är vad vi valt att kalla den 12:e metoden, även detta ett test och en del av processen där vi sökt efter översättning. Det vi har valt att arbeta med när det kommer till film generellt är klippningen. Vi har analyserat och omtolkat regissören Ruben Östlunds sätt att klippa till arkitektoniska medel. De scener från filmen som påverkat oss främst har vi översatt till 14 rum, där dessa rum fogats samman genom: raka klipp, associations klipp och juxtapositionering. Detta projekt är två tolkningar sammanvävda till en byggnad, ett monument av våra så kallade mentala rum, genererade från samma utgångspunkt/generator.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 48
Keywords [en]
perception, interpretation, rooms, experiences, feelings, methods, fundamental research, process, two, atmosphere, film
Keywords [sv]
tolkning, varseblivning, rum, upplevelser, känslor, metoder, grundforskning, process, två, atmosfär, film
National Category
Architecture
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-229475OAI: oai:DiVA.org:kth-229475DiVA, id: diva2:1213432
Educational program
Master of Architecture - Architecture
Presentation
2018-05-31, KTH Arkitekturskolan Plan 5, Osquars backe 5, 100 44 Stockholm, 16:45 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-19 Created: 2018-06-04 Last updated: 2018-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(48369 kB)4 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 48369 kBChecksum SHA-512
18c8d119b383ebff4dfb336763f7e6817a59d9f02c78793b24897a1b950513e0c758fdd4f9701b44c580a7b0a3a0265eef37024f6c40e2b97698dc9eb024e23c
Type fulltextMimetype application/pdf
film(55 kB)3 downloads
File information
File name MOVIE01.movFile size 55 kBChecksum
Type movieMimetype video/quicktime

Search in DiVA

By author/editor
Solala Arvidsson, Anna-VeraBjörö, Hanna-Thea
By organisation
Architecture
Architecture

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 4 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 29 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf