Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
3D Program och Spelmotorer: En fallstudie om användarens uppfattning av 3D omgivningar i visualiserings sammanhang
Dalarna University, School of Humanities and Media Studies, Sound and Music Production.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
A case study about users understanding of 3D environments in a contextof visualization (English)
Abstract [sv]

Uppsatsen undersöker skillnader mellan 3D program och spelmotorer. En producent i

dagens mediesamhälle har många val mellan program och ibland kan det vara svårt att

dra slutsatser. Syftet var att ta reda på hur valet mellan de båda programtyperna

påverkar användaren av projektet, allt i ett arkitekturs och interiörs visualiserings

sammanhang. En bättre förståelse av detta kan hjälpa en producent med valet av

produktionsprogram och förbättra upplevelsen hos slutanvändarna. Sex personer

intervjuades utifrån ett snöbollsurval för att få fram data som sedan kan analyseras.

Deltagarna delades in i två grupper, en med tidigare erfarenhet av interaktiva projekt

och spel och en utan, intervjuerna skedde individuellt. Dessa deltagare fick se och prova

fyra exempel bestående av tre projekt producerade i 3D program och spelmotorer. Det

visade sig att majoriteten av deltagarna tyckte att grafiskt sätt var exemplet producerat i

3D programmet bättre från ett grafiskt perspektiv men deltagarna tyckte att spelmotorn

låg så nära att det egentligen inte spelade någon roll, båda programmen låg på samma

nivå när det kom till grafisk kvalitet. Alla förutom en av deltagarna föredrog ett

interaktivt exempel över en färdig video då deltagaren själv fick möjligheten att röra sig

runt och fokusera på vad de själva vill. Deltagaren som inte föredrog ett interaktivt

exempel sade att det var på grund av avsaknaden av tidigare erfarenhet. De andra två

deltagarna som saknade den tidigare erfarenheten tyckte den gick att lära sig och såg

stort potential med det interaktiva exemplet. Deltagarna önskade sig även mer

interaktivitet, både i form av interaktiva funktioner som normalt sätt finns i spel men

även mer som tillåter dem att leva sig in i projektet.

Place, publisher, year, edition, pages
2017.
Keywords [sv]
3D, 3D program, spelmotorer, visualisering, inlevelse, förståelse, grafik, grafisk kvalitet
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:du-27294OAI: oai:DiVA.org:du-27294DiVA, id: diva2:1185300
Available from: 2018-02-23 Created: 2018-02-23

Open Access in DiVA

fulltext(521 kB)24 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 521 kBChecksum SHA-512
2d6665fb4d97660c892c77494ed1e50bd6e350d3411ebbbd12634bd377c3d61b5e0e7d749d44b00221fe90fc44fd576be8fcd4cc3335591b01a02439407d6daa
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Sound and Music Production
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 24 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 55 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf